23948sdkhjf

Åkerierna vill ha återbäring på dieselskatten

Sveriges Åkeriföretag uppmanar regeringen att sänka dieselskatten till EU:s miniminivå. Det leder till en bra kontroll över vilka drivmedel som säljs och används, och till ökad konkurrenskraft för svenska åkerier.
Svensk åkerinäring har inte likvärdiga konkurrensvillkor jämfört med utländska transportföretag när det gäller godstransporter på väg. Löne- och bränslekostnaderna, som är upp till två tredjedelar av näringslivets transportkostnader, är högre eller betydligt högre för svenska företag jämfört med i stort sett alla konkurrerande länder. Sveriges Åkeriföretag framhåller att konsekvensen blir att jobben hamnar utomlands. Regeringen bör därför enligt organisationen besluta om en sänkning så att dieselpriset motsvarar EU:s mininivå. Det leder, till skillnad från idag, till en bra kontroll över vilka drivmedel som säljs och används, och ökad konkurrenskraft för svenska åkerier.
Regeringen vill 2016 höja dieselskatten ytterligare 53 öre. Det skadar svensk åkerinärings konkurrenskraft. Regeringen bör istället besluta om en sänkning från dagens 5,051 kronor per liter för MK1 diesel till 3,178 kronor per liter som motsvarar EU:s mininivå. En svensk timmerbil som kör 20 000 mil årligen betalar 600 000 kronor i dieselskatter. Sveriges Åkeriföretags förslag innebär att dieselskatten för timmerbilen istället blir 380 000 kronor. Enligt Sveriges Åkeriföretag syftar förslaget inte till att vinna fördelar gentemot andra trafikslag utan man vill värna om svenska åkeriers konkurrensvillkor gentemot utländska åkerier. Det blir mindre lönsamt att tanka diesel utomlands, och ger den renare MK1-dieseln en starkare position. Kanske tankar utländska bilar mer av den renare dieseln i Sverige och det ger ökade skatteintäkter.
- Färre svenska åkerier innebär på sikt en mindre fordonsindustri, färre företag som tar fram och levererar drivmedel eller sysslar med service och underhåll, säger Mårten Johansson, teknikchef i Sveriges Åkeriföretag.
Mårten Johansson förklarar att transportnäringen sysselsätter över 100 000 personer i Sverige, så det är många arbetstillfällen hotas. En krympt svensk transportnäring, liksom färre leverantörer av en minskad mängd drivmedel.
- För att snabbt kunna ta tillbaka konkurrenskraft hos svenska åkerier kan däremot kostnader för drivmedel sänkas eftersom lejonparten är skatter som regeringen kan besluta att sänka till EU: s mininivå. Yrkestrafik över 7,5 ton bör få tillbaka den del av dieselskatten som överstiger EU:s miniminivå i efterhand, säger han. Det är inte rimligt att en vanlig svensk lastbil betalar mer än 260 000 kronor extra per år i dieselskatt jämfört med vissa europeiska länder. Ett fordons ekonomiska livslängd är cirka 8 år. Bara under de senaste två åren har bränsleskatter ändrats två gånger med sex månaders varsel. Miljöarbetet i åkeriföretagen försvåras enormt när skatter och därmed kostnader för drivmedel ändras med kort varsel och dessutom flera gånger under fordons livslängd. Regeringen måste gå i takt och sluta upp med kortsiktiga lösningar som inte gynnar vare sig miljö eller svensk industri och transportnäring.

FAKTA

Dieselskatten på Miljöklass 1, MK1, diesel är idag 5,051 kronor per liter fördelat på energiskatt 1,833 kronor/l och koldioxidavgift 3,218 kronor/l. Baserat på verklig förbrukning i olika stora fordonskombinationer innebär det en minskad kostnad för godstransporter med mellan 5 och 12 kronor per mil. För fordon som kör styckegods, 20 000 mil per år, betalas dieselskatt på cirka 400 000 kronor per år och med förslaget blir skatten 250 000 kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063