Fartygsdop hos Stena Bulk
På tisdagen döptes kemikalie- och produkttankern Stena Imperial i Savannah, Georgia. Fartyget är en MR-tanker på 50.000 DWT av så kallad IMOIIMAX-modell och ägs genom ett Joint Venture till lika delar av Stena Bulk och det indonesiska Golden Agri Resources (GAR).
Stena Imperial är det tredje av tio fartyg beställda av Stena Bulk till ett totalvärde av 400 MUSD med leverans till och med år 2017. Fartygen opereras av Stena Weco och går i bolagets globala logistiska system, som nu omfattar ett drygt sextiotal fartyg.
Gudmor vid det trevliga dopet i Savannah på tisdagen var Kari McCormick, fru till Doug McCormick, Commercial Regional Manager, Chevron i Houston. Stena Imperials kapten heter Vinay Singh. Stena Imperial levererades från det kinesiska varvet GSI (Guangzhou Shipbuilding International) i Guangzhou den 1 juli och har nu lastad med palmolja ankommit hamnen i Savannah på amerikanska östkusten.
- Vi är mycket nöjda med prestationen hos de hittills levererade IMOIIMAX-fartygen, som redan uppfyllt alla våra förväntningar, säger Erik Hånell, vd i Stena Bulk. Konstruktionen med flera mindre tankar medför en stor valfrihet vad gäller kombinationen av laster, något som är en stor fördel i vårt befintliga globala logistiska system. Innovativa tekniska lösningar borgar dessutom för lägre bränsleförbrukning och har även visat sig vara mycket effektiva i samband med lossning och rengöring.
IMOIIMAX-konceptet har tagits fram av Stena Teknik i samarbete med det kinesiska varvet i Guangzhou. Fartyget har 18 lika stora tankar för vardera 3 000 kubikmeter, vilket ger en ökad lastflexibilitet. Utmärkande är även ett stort antal innovativa tekniska lösningar, som i servicefart ger totalt 10-20 procent lägre bränsleförbrukning jämfört med fartyg av motsvarande storlek.