Sverige inför tonnageskattesystem
I samband med Donsö Shipping Meet gav infrastrukturminister Anna Johansson det glädjande beskedet till svensk rederinäring att regeringen föreslår att ett svenskt tonnageskattesystem bör införas.
– Jag är glad över att vi kommer att få ett tonnageskattesystem på plats och ser fram emot att få se fler och fler svenskflaggade fartyg, säger infrastrukturminister Anna Johansson. Vi vet att detta har stor betydelse för jobben och är ett steg på vägen mot att nå EU:s lägsta arbetslöshet år 2020, säger Anna Johansson.
Satsningen kommer att finansieras inom infrastrukturanslagen, till hälften inom sjöfartsnäringen. Det kommer att ske dels genom att sjöfartsstödet justeras, dels genom att de ackumulerade överavskrivningar rederierna har när de går in i systemet räntebeläggs.
Tonnageskatten är ett statligt stöd som måste anmälas till och godkännas av EU-kommissionen innan det kan genomföras, därför kan de nya bestämmelserna träda i kraft tidigast den 1 juli 2016.
Gunilla Carlsson, riksdagsledamot för socialdemokraterna, välkomnar Anna Johanssons besked.
- Äntligen! Detta räddar jobb och sjöfartsnäring i Göteborg och Sverige. Det här har vi arbetar för under lång tid, säger hon. Jag har själv drivit frågan under många år i riksdagen, bland annat genom att motionera.
Dan Sten Olsson som inledde Donsö Shipping Meet 2015 kunde med glädje tacka Anna Johansson för hennes presentation av regeringens Maritima strategi, där hon också kunde avslöja att tonnageskatten införs sommaren 2016.
- Det är oerhört glädjande att vårt land nu har kommit så här långt med att skapa förutsättningar för sjöfarten att växa i Sverige, säger Pia Berglund, vd i Svensk Sjöfart. Med tonnageskatten har sjöfarten nu möjlighet att konkurrera på liknande villkor som övriga Europa.