23948sdkhjf

Tyngre tåg testas på Malmbanan

Nu inleds ett försök med att köra tyngre malmtåg på Malmbanan. Sträckan Vitåfors-Luleå är den första banan i Europa som kommer att trafikeras av tåg med 32,5 tons axellast. Tyngre malmtåg innebär ökad kapacitet men också ökad belastning på banan.
Trafikverket och LKAB samarbetar i projektet som ska pågå under ett år och innefatta ett tåg om dagen. Ökningen av axellasten från dagens 30 ton till 32,5 ton motsvarar cirka tio procents kapacitetshöjning för malmtågen. Idag är kapaciteten på banan mer eller mindre utnyttjad till max, vilket ger kapacitetsbegränsningar. Om försöket faller väl ut är tanken att 32,5 tons axellast ska bli standard för alla malmtåg som trafikerar sträckan och att det ska gälla hela Malmbanan på längre sikt.
Med ökad belastning på banan ställs det även högre krav på underhåll. Trafikverket har gjort noggranna kontroller av banan inför testperioden.
– De tyngre vagnarna gör att vi har behövt förstärka bland annat tryckbankar, broar och trummor för att de ska klara påfrestningarna. Vi kommer att ha extra kontroller för att se eventuellt onormalt slitage. Det finns möjlighet att stanna upp och utvärdera. Men jag vill också betona det positiva i att vi skjuter gränserna framåt, och vad jag vet är vi först i Europa med att köra så här tunga tåg. Det ska bli spännande, säger Håkan Äijä, underhållschef i norr.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062