23948sdkhjf

Speditörer i samtal om norska minimilöner

Transportindustriförbundets norska systerorganisation NHO hade under onsdagen, den 9 september ett möte med Tariffnemnda om tillämpningen av de norska minimilönerna.
NHO framförde, precis som Transportindustriförbundet gjort i skriftliga inlagor till Tariffnemnda, att lagen om minimilöner inte bör tillämpas på internationella transporter till / från Norge. Detta då det finns rättsliga invändningar mot tillämpningen på internationella transporter som inte har utretts i tillräcklig omfattning ännu. Tariffnemnda lyssnade och medgav att det fanns många rättsliga oklarheter gällande tillämpningen och möjligheterna att tillämpa lagen på just internationella transporter. Tariffnemnda sa varken ja eller nej till de argument som NHO la fram - och som även Transportindustriförbundet lagt fram - men Tariffnemnda meddelade dock att de inom kort kommer att ha ett internt möte för att diskutera alla argument som lagts fram mot tillämpning på internationella transporter.
Transportindustriförbundet framhåller att Tariffnemnda indirekt nu i och med detta medgivit att det finns oklarheter och har lyssnat utan att lova annat än att de skall ha ett internt möte inom kort - vilket Transportindustriförbundet bedömer är en framgång trots allt. NHO la även fram två inlagor från norska advokatbyråer vilka i stort sett delar de synpunkter som Transportindustriförbundet lagt fram, nämligen att det är EU-rättsligt osäkert om det går att med en generell hänvisning till utstationerings-direktivet tillämpa lagen på internationella transporter samt att det är rättsligt möjligt att begränsa tillämpningen till nationella transporter och cabotage-transporter
Transportindustriförbundet kommer återigen att skriva till Tariffnemnda efter deras möte under onsdagen med NHO med samma argument som innan gällande tillämpning på internationella transporter.
- Det är Transportindustriförbundets förhoppning att vi snart har nått en lösning i Norge där internationella transporter till / från Norge exkluderas från lagens tillämpning med mindre än att chauffören faktiskt bor i eller är utstationerad i Norge, säger Tommy Pilarp, förbundsjurist i Transportindustriförbundet till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Självklart kan ett enskilt medlemsland införa nationella bestämmelser för minimilöner för arbete som utförs på stadigvarande grund i det landet, i detta fall rena nationella inrikes godstransporter i Norge. Även på cabotagetransporter kan bestämmelserna tillämpas med tanke på lydelsen i EU:s förordning 1072/2009. Däremot menar förbundet i likhet med andra intresseorganisationer och NHO, och som också nu fått stöd av två norska advokatbyråer, att lagen inte utan vidare kan tillämpas på just internationella transporter, speciellt inte om chauffören inte bor i eller inte är utstationerad i Norge. Även den norska regeringen har på sin hemsida angett att internationella transporter som grundtegel bör undantas från bestämmelserna, något som både Transportindustriförbundet och en norsk advokatbyrå påpekat i skrivelser.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078