Redarna gör vågen över tonnageskatten
I samband med Donsö Shipping Meet i början av september gav infrastrukturminister Anna Johansson det glädjande beskedet till svensk rederinäring att regeringen föreslår att ett svenskt tonnageskattesystem bör införas.
Infrastrukturminister Anna Johansson framhåller att hon är glad över att vi kommer att få ett tonnageskattesystem på plats och ser fram emot att få se fler och fler svenskflaggade fartyg. Hon betonar att detta har stor betydelse för jobben och är ett steg på vägen mot att nå EU:s lägsta arbetslöshet år 2020.
Satsningen kommer att finansieras inom infrastrukturanslagen, till hälften inom sjöfartsnäringen. Det kommer att ske dels genom att sjöfartsstödet justeras, dels genom att de ackumulerade överavskrivningar rederierna har när de går in i systemet räntebeläggs.
Tonnageskatten är ett statligt stöd som måste anmälas till och godkännas av EU-kommissionen innan det kan genomföras, därför kan de nya bestämmelserna träda i kraft tidigast den 1 juli 2016.
Det är glädjande att Anna Johansson och regeringen inser att landets redare måste kunna konkurrera på lika villkor som andra länder. Detta eftersom sjöfarten är internationell.
En annan sektor som blir allt mer internationell och där aktörer från hela Europa är med och konkurrerar är åkeribranschen. Ingen politiker ska kunna ha undgått att svensk åkerinäring har ett högre kostnadsläge än de flesta andra länder i Europa. Det är därför mycket, mycket förvånande att Anna Johansson och regeringen har för avsikt att höja dieselskatten vilket riskerar att slå hårt mot den svenska åkerinäringen. Om inte regeringen backar står transportnäringen, som uppges sysselsätta långt över 100 000 personer i Sverige, inför omfattande utslagning.
Om – vilket gud förbjude – så blir fallet, så är Anna Johanssons och regeringen Löfvéns prat om att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet år 2020 inget annat än tomma ord!
Anders Karlsson
Chefredaktör, Transport & Logistik Idag/Transportnet