Norra Europas största centrallager invigdes i Skara
Transport & Logistik Idag/Transportnet var på plats i Skara på tisdagskvällen när Jula invigde sitt nya utbyggda centrallager, som nu är den största lager- och logistikanläggningen i norra Europa.
- Jula verkar idag i Sverige, Norge och Polen, säger Julas ägare Karl-Johan Blank. Utifrån dessa tre marknader har centrallagrets placering i Skara det bästa logistikläget. Satsningen på det nya lagret har kostat en kvarts miljard kronor.
I samband med invigningen höll Julas vd Joachim Frykberg ett invigningstal. Bandet klipptes av Johan Blank och Julas logistikchef Lennart Karlsson.
Företaget Constructor som levererat lagerinredningen fanns på plats för demonstration av det nya rullagret. Även Julas truckpark med truckar från Toyota Material Handling demonstrerades med bolagets egen svenska mästare i truckkörning. Dessutom visades flera av Julas många olika verksamheter upp.
- Julas centrallager sysselsätter i dag cirka 200 medarbetare vilka bland annat hanterar 160 truckar, säger Lennart Karlsson.
Lagret är med sina 150 000 kvadratmeter det största av sitt slag i norra Europa.
- Inte mindre än 30 fotbollsplaner, eller fem kungliga slott, skulle få plats, säger Joachim Frykberg. I samma byggnad finns även Julas huvudkontor och service med cirka 250 medarbetare.
Utanför den stora logistikanläggningen stod de 31,6 meter långa lastbilsekipage uppställda som tack vare dispens transporterar containrar mellan Julas centrallager i Skara och Skaraborg Logistic Center i Falköping.
Logistikområdet i Falköping kallas för Dryport Skaraborg och möjliggör miljövänliga transporter med tåg mellan hamnen i Göteborg och Falköping. Jula med sitt stora contanerflöde till centrallagret i Skara är en central aktör i Dryport Skaraborg.
– Vi är övertygade om att detta är en bra och hållbar lösning för vår containertrafik, säger Joachim Frykberg. Vårt långsiktiga engagemang är så stort att vi till och med köpt 22 godsvagnar till tågpendeln.
Förra året la Jula om logistikflödet för sin containertrafik från lastbil till tåg. Transporterna med lastbil och järnväg från Göteborg till Skara via Falköping sker i samarbete med DB Schenker. DB Schenker ansvarar dessutom för transporterna från Julas centrallager i Skara till bolagets butiker i Sverige.
Det första tåget anlände till Falköping från Göteborg den 4 september 2014.
- På årsbasis innebär det cirka 5000 färre lastbilstransporter mellan Göteborg och Skara, säger Lennart Karlsson Tågpendeln mellan Göteborg och Falköping har stor kapacitet och redan har flera intressenter valt att utnyttja den nya möjligheten. Cirka 3 000 containrar per år går idag tillbaka från Skaraborg till hamnen i Göteborg. Dessutom är flera företag med på pendeln till Skaraborg. Det handlar om cirka 500 containrar per år.
Det finns givetvis en tydlig miljöaspekt i att flytta godstrafik från lastbil till tåg, men det finns även en ekonomisk vinst.
– Det finns en stor ekonomiskt vinst för alla som väljer att lägga om sin logistik till pendeln, säger Lennart Karlsson. Dessutom stärker det konkurrenskraften i hela Skaraborgsregionen.