23948sdkhjf

Volkswagen-fusket – vad gäller och vad händer nu?

Vad händer nu, Mattias?
- Efter den första ilskan över hur Volkswagen betett sig, tänker nu alltfler att detta knappast är begränsat till ett enda bilmärke. Inte heller gäller det bara kväveoxider, som formellt var det VW fuskade med i USA – många känner sig minst lika lurade av officiella förbrukningssiffror. I åtskilliga EU-länder ställs nu krav på oberoende undersökningar av bilars verkliga utsläpp, bland annat har miljöminister Åsa Romson krävt det i Sverige.

Hur allvarligt är detta för industrin?

- Det är mycket illa, eftersom detta fogas till en historik att andra bilmärken fuskat med bränsleförbrukningen förut. Sammantaget ger det en bild av en industri som behöver kämpa hårt för att återvinna kundens förtroende. Det är också allvarligt ur ett vidare samhällsperspektiv - Sverige är bilberoende och ett urholkat förtroende gör det mycket svårare att skynda på omställningen till bättre bilism, samtidigt som bilhatande krafter får vatten på sin kvarn vilket drabbar alla som ibland behöver bilen.

Hur viktigt är detta för konsumenten?
- Skyhöga utsläpp av kväveoxid är allvarligt för folkhälsan och leder till förtida dödsfall, medan högre förbrukning drabbar plånboken, ungefär 5-6 gånger värre än den höjning av bensin- och dieselskatten på cirka 5 % som regeringen föreslår i sin budgetproposition.

Vad bör bilindustrin göra?
- Tre saker. De bör självmant förbättra sin information om förbrukning, vara beredda att kompensera den som drabbats av hög förbrukning och påskynda omställningen till förnybart. Bilar som drivs med el, biogas, etanol eller biodiesel har 50-95% lägre klimatpåverkan än fossilbränslebilarna, el och fordonsgas ger därtill inga eller mycket låga utsläpp av partiklar och kväveoxid. När nu fossilbilarna är mycket värre för hälsa, miljö och klimat än vad tillverkarna uppgett, blir omställningen till grön bilism desto viktigare.

Kan man inte lösa detta med bättre tester?
- Självklart ska man inte acceptera att nya bilar i snitt förbrukar 25-35% mer än de officiella siffrorna. Men det dröjer två år till innan vi får mer rättvisande värden, och så länge kan vi inte vänta – bilindustrin måste återerövra sitt förtroende långt innan dess.

Vad gäller för transportfordonen?
- I nuläget gäller frågan främst personbilar, men lätta transportfordon har ungefär samma motorer och regler för avgaser och förbrukning. Så självklart sprider sig frågan, och en omställning till förnybart blir lika viktig här för att rädda bilindustrins framtid.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062