Bra flyt för miljörabatter i hamn
Den första januari i år infördes miljörabatter i Göteborgs Hamn för att premiera fartyg med hög miljöprestanda. Nu konstaterar Göteborgs Hamn AB:s miljöchef Edvard Molitor att satsningen fått en flygande start.
- Den här möjligheten att spara pengar och inte minst synliggöra sitt miljöarbete är förstås något som uppskattas av våra kunder, säger Edvard Molitor, miljöchef i Göteborgs Hamn. Man uppskattar också att vi anslutit oss till etablerade indexsystem vilket gör det enklare för många att delta.
Än så länge har 25 enskilda fartyg anslutit sig och andelen anlöp som klarar rabattkraven är högre än förväntat.
- 25 fartyg är en relativt liten andel av fartygen i hamnen, men just dessa fartyg anlöper hamnen ofta, säger Edvard Molitor. Den exakta andelen beror lite på hur man definierar ett anlöp, men lågt räknat får vart sjätte anlöp miljörabatt i dagsläget.
Dessutom förväntas andelen öka ytterligare framöver. Bland annat tack vare att fartyg som går på flytande naturgas, LNG, börjar trafikera Göteborgs Hamn under 2016.
- LNG är ett bra alternativ för att få ner utsläppen men kräver investeringar på fartygen, säger Edvard Molitor. Genom att ge fartyg med LNG-drift upp till 30 procent rabatt bidrar vi till att göra LNG till ett attraktivare alternativ även ekonomiskt. Det är något redarna gläds mycket åt och som dessutom visar att vi ligger i framkant på området.
Hittills har följande rederier fått miljörabatt för fartyg som anlöper Göteborgs Hamn: DFDS (sex fartyg), Euro Marine Logistics (ett fartyg), Hapag Lloyd (ett fartyg), Inter Terminals (sju fartyg), Stena (tre fartyg), Tärntank (fem fartyg) och Wilson Eurocarriers (två fartyg).