Green Cargos vd kommenterar problemen hos TX Logistik
Tidigare den här veckan slog bomben ner. Transportstyrelsen drar in godstågoperatören TX Logistiks trafikeringstillstånd i Sverige, Norge och Danmark med omedelbar verkan. Tågen kommer att stå stilla från och med måndagen den 5 oktober.
Jan Kilström frågar sig hur man ska förhålla sig till det här.
- Min första tanke blir klart att identifiera vilka affärsmöjligheter det ger oss på Green Cargo, säger han. Vilka kunder och flöden har TX Logistik och hur kan vi hjälpa både deras kunder och oss själva genom att ta över dessa transporter? Den enes bröd och så vidare…
Jan Kilström framhåller att det naturligtvis bara är en kortsiktig feltanke. Nästa tanke måste bli en annan.
- Den här händelsen är naturligtvis negativ för alla oss som slåss stenhårt för att logistikköparna ska välja fler hållbara alternativ när de sätter förutsättningarna för och fattar beslut om sina logistikkedjor, säger han. Inte bara för att hållbara val automatiskt ger oss på Green Cargo mer affärer utan också för att jag personligen är övertygad om att vi som samhälle på allvar nu måste röra oss i en mer hållbar och klimatvänlig riktning. Och transportsektorn är kanske det sista stora området där det finns stor potential till klimateffektivare lösningar.
Jan Kilström framhåller att järnvägstransporter är det ojämförligt mest hållbara sättet att transportera gods på.
- Och att då en godstågoperatör får sitt tillstånd indraget kan det inte vara något annat än negativt för förtroendet för alla oss i branschen och våra möjligheter att åstadkomma hållbara lösningar, säger han. Vad beror det här på då? Ja, det kan egentligen bara ledningen för TX Logistik svara på och det finns säkert flera anledningar till det. Jag kan bara konstatera att TX Logistik medvetet tagit genvägar för att stärka sin konkurrenskraft på marknaden och ta fler affärer. Att göra det med säkerheten som insats är helt oacceptabelt.
Enligt Jan Kilström visar det här att det inte alltid är rätt att gå för lägsta pris.
- Det finns annat som måste vägas in, säger han. Vill man ha en långsiktigt hållbar logistiklösning så måsta man se till helheten och väga in faktorer som just säkerhet, tillförlitlighet och förmåga att vara långsiktig.
Fotnot: Jan Kilströms kommentarer i den här artikeln baseras på det blogginlägg som finns publicerat på Green Cargos hemsida.