- Låt flygbränslet ta sjövägen till Bromma
Att miljontals liter bränsle ska fraktas till Bromma flygplats betyder tusentals lastbilar som kör genom Stockholm på några av de mest trafikerade vägarna i staden och Sverige. Ett alternativ till detta är att istället låta moderna naturgasdrivna fartyg frakta bränslet till sjöss. På detta sätt minskar koldioxidutsläppen, belastningen på Stockholms gator, bullret och antalet allvarliga olyckor på vägarna. Allt på en gång.
- Varje år tankas flygplanen på Bromma flygplats med 55 miljoner liter bränsle, säger Erik Froste. Idag är det i huvudsak fossilt bränsle, i framtiden förhoppningsvis förnybart. Oavsett vilket bränsle flygplanen använder kommer det så länge Bromma flygplats fortfarande är i bruk behöva levereras stora mängder flygbränsle till Bromma.
För att leverera detta bränsle används idag cirka 1 500 lastbilar varje år som kör mellan Bergs Oljehamn i Nacka och Bromma flygplats.
- De kör lastade dit, och tomma tillbaka, säger Erik Froste. 21 kilometer enkel resa, på några av Sveriges mest trafikerade vägar. Lastbilar i mängder på Södra länken, Essingeleden och slutligen de kraftigt trafikerade vägarna 275 och 279. Denna tunga trafik leder till buller och allvarliga olyckor, samtidigt som lastbilarna släpper ut stora mängder koldioxid och gör Stockholm svårframkomligt för dess invånare.
Erik Froste förklarar att både Bergs Oljedepå i Nacka och Louddens oljehamn i Frihamnen kommer att stängas för att göra plats för bostäder. Bränslevolymerna kommer istället flyttas till Södertälje som blir den enda kvarvarande bränslehamnen i Stockholms län.
- Södertälje Hamn har tillsammans med Sjöfartsverket, Trafikverket, Stockholm stad och Avatar Logistics resonerat kring hur man ska sköta transporterna av bränsle och samtidigt minska miljöpåverkan, trängsel, olyckor och buller, säger Erik Froste. Förslaget är att använda det nya transportslaget Inlandssjöfart genom att frakta bränslet från Södertälje i de nya fartygen som drivs på naturgas (LNG). Dessa fartyg kan köra hela vägen till Bällstaviken och Ulfsunda industriområde som bara ligger cirka 500 meter från Bromma flygplats. På plats finns redan de cisterner som krävs för att lasta av bränslet.
Fördelarna är uppenbara, enligt Erik Froste.
- Både antalet olycksfall och belastningen på vägnätet minskar, säger han. Dessutom ersätts de tunga lastbilar som tidigare kört genom staden med tysta, miljövänliga fartyg.
Erik Froste betonar att det samtidigt finns stora utmaningar.
- Sedan 1950-talet har praktiskt taget alla transporter skett med lastbil i Stockholm och vi är därför inte vana vid inlandssjöfart i öarnas stad, säger han. Att Sverige ligger efter när det gäller inrikes sjöfartstransporter blir tydligt i jämförelser med exempelvis Nederländerna eller Tyskland där denna typ av transporter är mångdubbelt vanligare. Under hösten pågår ett intensivt arbete med att säkerställa att detta projekt är tekniskt möjligt att verkställa. En av de absolut viktigaste aspekterna är att projektet inte leder till bränsleutsläpp som skadar vattenkvalitén i Mälaren.
Erik Froste ser fram emot att finna en lösning på koldioxidutsläpp, lastbilsköer, olyckor och buller.
- Vi lär få anledning att återkomma i frågan.