Debatt: Märklin är rätt spår för TX Logistik
Transportstyrelsen gjorde en klok och riktig bedömning när de drog in TX Logistiks tillstånd att bedriva tågtrafik. Företag, som inte efter flera påpekanden, förmår att leva upp till de krav som är nödvändiga föra att få färdas med 1 400 ton i 100 km/h på våra järnvägar hör inte hemma här. Ett förslag är att testa Märklin, om man nu vill leka järnväg utan att förstå vad det innebär. Det skriver Lasse Johansson, Mölndal, i det här debatt-inlägget på Transportnet.se.
Låt oss därför titta på fakta i målet - det är ibland nyttigt att göra detta när känslorna svallar.
Indragningen av tillståndet är baserat på den revison som gjorts av TX Logistiks förmåga att uppfylla gällande lagkrav, krav som till stora delar är EU-gemensamma. Dessa krav reglerar förhållanden som är av vikt för alla oss som färdas på spåren, som privatresenärer eller som godskunder. Inte minst är de viktiga för den åkande personalens säkerhet.
All verksamhet är förenad med risker. Att korrekt bedöma och hantera dessa risker är av yttersta vikt för alla företag. Lagstiftningen är onekligen sträng härvidlag, men inte oöverkomlig.
Det är i detta avseende Transportstyrelsens rapport är förödande för TX Logistik. I 20 punkter riktar Transportstyrelsen förintande kritik mot TX Logistiks sätt att hantera de risker och rutiner som finns, detta styrks av flera rapporter från såväl norska som danska tillsynsmyndigheter där allvarliga brister noterats vid kontroll av företagets verksamhet. Bristande linjekännedom, brist på dokumentation om kompetens hos personalen, överlastade fordon. I en rapport från norska Jernbanetillsynet har ett tåg med tillåten vagnvikt 1 080 ton framförts med en vagnvikt om 1 800 ton, innebärande allvarliga risker för belastningen av draginrättningarna på lok och de första vagnarna i tåget. Ett annat allvarligt tillbud skedde i Bjuv, där ett TX Logistik tåg mellan Helsinborg och Bro ej fick stopp invid angiven punkt, där samtidigt ett Pågatåg fått infart från motsatt håll. I detta fall berodde det på en felmonterad bromsslang, utfört av en underentreprenör och ett undermåligt bromsprov, utfört av en annan underentreprenör. Detta utan att kontroll gjorts av TX Logistik. När man läser den utredningen blir man mörkrädd, speciellt som jag i min tidiga yrkesverksamma bana arbetade på SJ och har utfört liksom några bromsprov. Den nonchalans och låt det gå attityd som här ger sig till tals är skrämmande. Än mer skrämmande är att ledingen för TX Logistik inte tycks ta dessa varnings signaler på allvar. Bakgrunden till indragningen är ju inte ett revisionstillfälle utan ett antal, i Sverige Norge och Danmark, där samma brister konstaterats, löften getts och svikits.
Transportstyrelsen har i detta fall gjort en klok och riktig bedömning. Företag, som inte, efter flera påpekanden, förmår att leva upp till de krav som är nödvändiga föra att få färdas med 1 400 ton i 100 km/h på våra järnvägar hör inte hemma här. Ett förslag är att testa Märklin, om man nu vill leka järnväg utan att förstå vad det innebär”.
Hälsar
Lasse Johansson uti Mölndal
F.d. järnvägare