23948sdkhjf

Sverige behöver en punktlig järnväg

Den 7 oktober genomfördes den tredje Resultatkonferensen för punktlighet i branschsamarbetet Tillsammans för tåg i tid (TTT). Denna gång i Jönköping på Elmia i anslutning till Nordic Rail.
Årets resultatrapport och hur långt arbetet kommit presenterades. Styrgruppen gav sin syn på hur man ska arbeta vidare tillsammans för att få resultat. Deltog gjorde representanter från hela järnvägsbranschen.
Sverige behöver en punktlig järnväg. Idag är 9 av 10 tåg i tid. Det är inte tillräckligt för den enskilde resenären och godstransportören. Inom fem år ska punktligheten öka till 95 procent. I praktiken innebär det en halvering av antalet försenade tåg. Varje dag reser 370 000 personer och 180 000 ton gods transporteras med järnvägen.
– Arbete med att förbättra järnvägens punktlighet är inget nytt, säger Tommy Jonsson, biträdande chef VO Planering och samordnare TTT. Det har pågått så länge järnvägen har funnits. Under senare år har flera större satsningar gjorts som har gett positiva resultat. Men de bestående effekterna har varit svåra att nå. Det är det vi inom järnvägsbranschen tillsammans förändrar.
Tillsammans för tåg i tid* handlar om hur man på ett systematiskt, långsiktigt och gemensamt sätt ska arbeta med järnvägens punktlighet. 80 procent av alla förseningar kan härledas till åtta områden. Dessa områden utvecklas nu och åtgärder sätts in efterhand.
Det finns även ett nionde område, som inte påverkar själva punktligheten men ändå hör ihop med den, Trafikinformation och hantering i stört läge. Målet är att 80 procent av resenärerna år 2020 ska vara nöjda eller neutralt inställda till trafikinformation och övrig hantering i stört läge.
Målet är att punktligheten ska nå 95 procent 2020 för såväl person- som godståg. Vilken är den mest kritiska faktorn för att målet inte kommer att nås?
– Vi ser att inom effektområdet Infrastruktur kan vi få ut mest effekt, säger Tommy Jonsson. Det handlar om att förbättra störningar orsakade av brister på spår, signaler, kontaktledningar och spårväxlar. Idag har vi en bra grundplan som bättre beskriver anläggningens status,
Den största mängden försenade tåg är omkring 10 minuter försenade. Genom att arbeta med att få ner dessa till max fem förseningsminuter kan många förseningstimmar elimineras.
I centrum för arbetet står människors resebehov och näringslivets transportbehov.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094