23948sdkhjf

ACL sjösätter fem jättefartyg

Nu sjösätter rederiet ACL nya fartyg i den kombinerade klassen container/bilar/roro. Det första av de fem nya fartygen, Atlantic Star, anlöper Göteborgs Hamn strax innan jul, omkring den 20 december. Fartygen är världens största i sin klass.
— Det är jättekul att ACL fortsätter sin satsning på conro-trafiken till Nordamerika och dessutom ökar kapaciteten ytterligare. Det är positivt för Göteborgs Hamn och inte minst för svenskt näringsliv i stort, säger Claes Sundmark, försäljningschef i Göteborgs Hamn.
ACL har varit verksamma i Göteborg sedan 1967. Med sin direktlinje mellan Göteborg och Nordamerikas östkust servar de svensk export- och importindustri med förbindelser till Halifax, New York, Baltimore och Norfolk.
— USA är en av Sveriges viktigaste handelspartners, säger Anders Ivarsson, vd i ACL i Göteborg. Det finns en stor efterfrågan på korta ledtider, effektiv och säker hantering av last till och från USA. ACL har under flera årtionden varit ett ledande rederi på denna linje, därför känns det mycket bra att få sätta in de nya fartygen och därmed kunna ge våra kunder ännu bättre service på frakter till USA.
Runt tio procent av svensk containerexport går till USA, vilket gör landet till en av Sveriges största exportpartners utanför Europa. En stor del av exporten går via ACL:s direktlinjer från Göteborgs Hamn.
Fartygen tar både gods som är lastat i containrar och gods som rullas på fartygen, till exempel bygg- och anläggningsmaskiner, bilar eller båtar. ACL:s helägda flotta består av fem så kallade conro-fartyg (container och roro=roll on roll off).
Trots att de nya fartygen varken är så mycket längre eller bredare så ökar kapaciteten dramatiskt. Från att tidigare ha kunnat lasta 1 850 TEU så klarar man nu hela 3 800 TEU. Ytan för roro-last ökas från 18 500 kvadratmeter till 28 900 kvadratmeter och den maximala takhöjden ökas från 6,2 meter till 7,4 meter.
Fartygen får en ny effektiv skrovform utan bulb. Den nya skrovformen kommer att bidra till en effektivare framdrift.
De fem nya fartygen fartygen är byggda på Hudong Zhonghuavarvet i Shanghai och skall alla vara i drift under andra kvartalet 2016. De gamla fartygen Atlantic Cartier, Atlantic Companion, Atlantic Compass, Atlantic Concert och Atlantic Conveyor kommer allteftersom att fasas ut.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08