23948sdkhjf

Första vätgasstationen i Göteborg är invigd

På måndagen invigdes Göteborgs första permanenta vätgasstation, placerad intill PowerCell Swedens lokaler på Hisingen i Göteborg. Vid invigningen deltog Toyota Material Handling för att visa sin bränslecellstruck, såld till finska Oy Woikoski, som även är en av projektdeltagarna vid invigningen.
Projektet med den nya vätgasstationen har drivits av Vätgas Sverige och Sweco AB i samarbete med PowerCell Sweden AB, och Oy Woikoski AB, vilka även delfinansierat vätgasstationen tillsammans med Västra Götalandsregionen och EU-programmet INEA Ten-T.
I samband med invigningen visade Toyota Material Handling sin Toyota Traigo 80V bränslecellstruck som nyligen levererades till finska gasföretaget Oy Woikoskiär. Trucken är den första Toyota bränslecellstrucken som har sålts på den Europeiska marknaden. Ett flertal lyckade tester har den senaste tiden genomförts såväl i Sverige som i övriga Europa.
Toyotas kommersiella erbjudande när det gäller vätebränsleceller sträcker sig över tre regioner: Europa, Japan och USA. Toyota har en stark marknadstäckning i USA med över 2 000 truckar som drivs med bränsleceller under varumärkena Toyota och Raymond.
- Vi ser ett stort intresse från våra kunder kring truckar med bränsleceller och det är spännande att vara med och driva den utvecklingen, säger Peter Melin, Produkt & Marknadschef i Toyota Material Handling Sweden. Vi ställde ut en truck med bränsleceller på Logistik- och Transportmässan i Göteborg tidigare i år vilken genererade stor uppmärksamhet. Toyota Material Handling testar löpande bränslecellstruckar hos olika kunder i Europa och i Sverige har vi testat en bränslecellstruck på Sandvik i Sandviken med gott utfall.
Björn Aronsson, verksamhetsledare i Vätgas Sverige, framhåller att Vätgas Sverige verkar för att vätgas ska finnas med på den nationella agenda för att uppfylla EU:s direktiv om alternativa drivmedel som är mera miljövänliga.
- Tankstationen i Göteborg gör det möjligt att länka samman vägsträckan mellan Oslo och Malmö, där stationer redan finns, säger han.
Enligt Birgitta Losman (mp), regionutvecklingsnämndens ordförande i Västra Götaland regionen är Vätgas en del i Västra Götalandsregionens arbete för hållbara transporter.
- Som region vill vi bidra till fler jobb och samtidigt minska miljöpåverkan, säger hon. Syftet med projektet har varit att investera i en grundläggande tankinfrastruktur för vätgasfordon som gör det möjligt att skapa utveckling kring vätgasfordon och bränslecellsteknik i Västra Götaland.
Vätgas är ett viktigt framtida drivmedel som inte ger någon miljöbelastning. Bilarna och truckarna tankas med vätgas, som omvandlas till el, vilket gör att de endast släpper ut vattenånga. Vätgas framställt från förnyelsebara energikällor och är ett helt fossilfritt fordonsbränsle. Ett bränslecellsfordon drivs av el och det enda utsläppet är vatten som uppstår genom en katalytisk reaktion i bränslecellen.
De flesta ledande fordonstillverkare har den senaste tiden aviserat att de satsar på den här tekniken och de första serietillverkade bilarna börjar nu komma på marknaden. En bränslecell kombineras alltid med ett batteri i fordonen och i vissa fall kan bränslecellen vara mindre och fungera som en så kallad range extender för elhybridbilar, bussar och lätta lastbilar i stadstrafik, där nollemissionsfordon är ett viktigt steg mot en bättre miljö.
- Stationen gör det nu möjligt för PowerCell att testa och utveckla bränsleceller till våra kunders bränslecellsfordon och att företag och offentliga aktörer med verksamhet i stationens närhet kan motiveras att börja använda denna typ av fordon, säger Per Wassén, vd i PowerCell Sweden AB. Den blir också ett nav här i Biskopsgården för samverkan och klusterbildning kring vätgas, vilket stärker PowerCells globala attraktionskraft som ledande aktör på marknaden.
Tankstationen i Göteborg är levererad av det finska gasföretaget Oy Woikoski AB som haft en vätgasvision sedan sent 20-tal och nu förbundit sig till ren miljö.
- Woikoski har en stark vilja att främja emissionsfri trafik genom att öka antalet vätgasstationer vid transportkorridorer för alternativa miljöbränslen i Europa, , säger Kalevi Korjala, verkställande direktör för Oy Woikoski AB
Woikoski kommer i år att ha tre vätgasstationer i Finland och företaget ser Sverige som ett intressant led i utvecklingen. I Finland har Woikoski specialiserat sig på tillvaratagande av så kallad biproduktsvätgas som uppstår vid olika kemiska processer som outnyttjad biprodukt och anser att även Sverige har mycket potential i utnyttjande av denna vätgas för emissionsfri trafik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063