23948sdkhjf

E-handelsboom skapar 200 000 nya jobb i Europa

E-handeln i Europa kommer inom fem år att fördubblas. Det har stor påverkan på varuflöden, logistikanläggningar och jobbtillfällen i regionen. Det visar en ny forskningsrapport från Prologis.
Prologis har granskat hur den snabbt ökande e-handeln i Europa påverkar regionens ekonomi. Resultaten sammanfattas i rapporten “European E-Commerce, E-Fulfilment and Job Creation” som visar att e-handelstillväxten de tre senaste åren har genererat fem miljoner kvadratmeter ny logistikyta som används för e-handelstjänster.
– Utvecklingen skapar dessutom mängder av jobbtillfällen i de regionala logistiknaven, säger Allan Lavén, regiondirektör i Prologis Norden.. Det gäller även Sverige där ett exempel är den nya logistikparken i Göteborgs hamn som nu är under uppbyggnad och som beräknas skapa uppemot 2 000 lokala jobbtillfällen
E-handelsboomen fortsätter gynna närliggande branscher, bland annat logistikfastigheter som utgör en ryggrad i e-handeln. Rapporten visar att varje miljard euro i e-handelsförsäljning de senaste fem åren har skapat en efterfrågan av 77 000 kvadratmeter ny logistikyta för att hantera alla ordrar. För Sverige är motsvarande siffra 91 000 kvadratmeter – högst i norra Europa där genomsnittet för de tre största e-handelsmarknaderna (inklusive Tyskland och Nederländerna) är endast 51 000 kvadratmeter.
– Den ökade e-handeln ställer inte bara krav på mer logistikyta utan även på större investeringar i infrastruktur, säger Allan Lavén. Dessutom krävs ett ökat samarbete mellan olika aktörer som kommun, markägare, infrastrukturägare och fastighetsbolag för att verkligen utnyttja den globala konkurrenskraft som e-handeln möjliggör.
Utvecklingen i Europa innebär:
• Jobbtillväxt: 200 000 nya jobb behövs hos de nya e-handelsanläggningarna under nästkommande fem år – det är 100 nya jobb varje dag.
• Mer logistikyta: e-handelsbranschen kommer att behöva ytterligare 15 miljoner kvadratmeter logistikyta under nästkommande fem år till följd av stark ökning av nätförsäljning och godsvolymer.
• Regionala logistiknav: Ökat tryck på logistikanläggningar i Europas största e-handelsmarknader, som Storbritannien, Tyskland och Frankrike, samt i tillväxtregioner som Polen, Tjeckien och Nederländerna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078