23948sdkhjf

- Glesare besiktningsintervaller kan leda till fler dödsolyckor

Transportstyrelsen föreslår i en rapport att bilbesiktningsreglerna ändras genom att intervallerna för besiktning av lätta lastbilar och personbilar glesas ut. Den svenska fordonsbesiktningsbranschen, Swetic, menar att Transportstyrelsens förslag riskerar att leda till fler dödsolyckor och ökade utsläpp i vägtrafiken.
Transportstyrelsen föreslår i en rapport att bilbesiktningsreglerna ändras genom att intervallerna för besiktning av lätta lastbilar och personbilar glesas ut. Flera branschaktörer och trafiksäkerhetsexperter har tidigare varnat för de negativa konsekvenser som detta skulle få för trafiksäkerheten och miljön. Den svenska fordonsbesiktningsbranschen, Swetic, menar att Transportstyrelsens förslag riskerar att leda till fler dödsolyckor och ökade utsläpp i vägtrafiken.
- Om reglerna ändras och bilarna besiktigas mer sällan, raseras en av de viktigaste hörnpelarna i svensk trafiksäkerhet och en av förutsättningarna för att nollvisionen ska kunna förverkligas, säger Tord Fornander, ordförande i branschorganisationen Swetic. Forskning visar att antalet olyckor i trafiken ökar om man besiktar sin bil mer sällan. Dessutom skriver Transportstyrelsen i rapporten att mer ansvar ska läggas på den enskilda bilägaren att identifiera enklare fel på fordonet, trots att statistiken visar att sådana fel oftast inte upptäcks utan verkstadspersonal.
På torsdagen, den 29 oktober överlämnade Transportstyrelsen en rapport till regeringen om hur EU:s nya besiktningsdirektiv ska implementeras i Sverige. I rapporten föreslås att Sverige ska sänka sin ambitionsnivå och övergå till EU:s miniminivå för besiktningsintervaller, där den första kontrollbesiktningen genomförs när personbilen är fyra år gammal och därefter vartannat år. Enligt gällande regler besiktas personbilar första gången efter tre år, andra gången vid fem års ålder och därefter varje år.
EU:s miniminivå har kritiserats av forskare och experter runt om i Europa. Dr. Thomas Aubel, vice ordförande för CITA, har konstaterat att det finns många fördelar med att skärpa miniminivån till att äldre bilar besiktigas varje år istället för vartannat. Äldre bilar förekommer avsevärt mer i olycksstatistiken och har fler allvarliga fel, jämfört med nyare årsmodeller. Swetic lyfter fram fakta om att mellan var femte och var sjätte bil som är tre år gammal underkänns. Enligt Aubels beräkningar skulle en skärpning av reglerna leda till cirka 1 100 färre dödsfall och 50 000 färre trafikolyckor varje år på europeiska vägar.
En annan risk med att glesa ut bilbesiktningarna är enligt Swetic att det blir svårare att få ner vägtrafikens miljöpåverkan. Tack vare avgasmätningen vid en kontrollbesiktning säkerställs att utsläppen håller sig inom rätt gränsvärden. Redan idag underkänns cirka 200 000 svenska bilar varje år på grund av miljörelaterade fel och statistiken visar tydligt att ju äldre en bil är, desto större är sannolikheten för att den underkänns vid kontrollbesiktningen.
- Utsläppskontrollen är fordonsbesiktningsbranschens viktigaste insats för att minska biltrafikens miljöpåverkan. Om svenska bilars avgasreningssystem inte kontrolleras tillräckligt ofta kommer utsläppen i vägtrafiken att öka, säger Tord Fornander.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078