23948sdkhjf

Hogia levererar terminalsystem till Stockholms Hamnar

Som en del av stadsutvecklingen av Norra Djurgårdsstaden bygger Stockholms Hamnar om i Värtahamnen. Hela hamnområdet ska delvis flyttas för att frigöra plats för nya stadskvarter. Den nya hamnen ska göras mer effektiv och säker. Hogia levererar terminalsystemet som ska sköta hanteringen av godstransporter.
Värtahamnen är en av Stockholms största hamndelar och hanterar varje år 4 miljoner passagerare och 1,7 miljoner ton gods. Hogias terminalsystem ska hantera godstransporter, hela vägen från ankomst till hamnen till lastning ombord på färjan för vidare transport. Terminalsystemet har öppna gränssnitt, vilket möjliggör integrering med andra system som är viktiga för hamnens verksamhet, såsom gatesystem och rederiernas system för bokning. Information skickas i realtid mellan systemen, och de trailers som befinner sig i hamnen kan spåras genom hela vistelsen.
– Genom terminalsystemet flödar informationen från många parter och system med så lite manuell hantering som möjligt, vilket förenklar administrationen och ger en effektiv och säker hantering av godstransporterna, säger Lars Tingström på Hogia.
För de moment som hanteras manuellt, till exempel lossning eller flytt av gods inom hamnområdet, erbjuder terminalsystemet ett operativt stöd. Truckföraren får arbetsorder direkt till sig med information om var trailern finns och hur den ska hanteras. Handlar det om farligt gods får truckföraren också information om vilken typ av gods det är. Hamnens centrala kontrollsystem kan när som helst inhämta godsets position. Om en krissituation skulle uppstå kan en handlingsplan snabbt upprättas baserat på en aktuell positionering av allt gods.
– Vår investering på 2,8 miljarder kronor kommer att ge en hamn som är anpassad efter dagens färjetrafik, en effektiv planlösning och inte minst en trygg miljö både för våra anställda och för våra kunder, säger Jan Antonsson, projektledare i Stockholms Hamnar.
Hogias terminalsystem är en del i ett övergripande ITS-system (Intelligent Transport Systems) där Swarco är huvudleverantör.
Den nya hamnen i Värtan kommer att vara helt klar under 2016. Då har hamnen fått en ny passagerarterminal och fem nya moderna kajlägen. Miljö är en prioriterad fråga för Stockholms Hamnar som arbetar aktivt, både som beställare och verksamhetsutövare, för att bidra till att skapa trygga och hållbara transporter. Miljöarbetet är en integrerad del av den dagliga verksamheten.

Bildtext: Vy över nya Värtahamnen. Bilden är tagen i oktober. Foto: Stockholms Hamnar / Per-Erik Adamsson
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062