En fjärdedel av julklapparna handlas via nätet
Konsumenterna i Sverige uppskattar att de kommer att handla julklappar öfr 20,5 miljarder kronor i år, varav 5,4 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att mer än var fjärde julklapp i år kommer att inhandlas via Internet.
Enligt den kommande e-barometern kommer fler än en fjärdedel av alla julklappar att inhandlas via nätet. Enligt undersökningen förbereds också en mycket stor andel av köp av varor i fysisk butik genom research på internet.
Julklappsinköpen sker allt tidigare. Enligt undersökningen kommer var fjärde konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som ska e-handla julklappar är andelen ännu fler; fyra av tio ska e-handla julklapparna före december. En bidragande anledning kan vara shoppingfenomen som Black Friday och Cyber Monday. I år kommer nästan en tredjedel av företagen att genomföra aktiviteter i samband med dessa dagar, en ökning från 19 procent 2014. I USA är fenomenet etablerat sedan många år tillbaka och det infaller i samband med Thanksgiving-helgen.
– Allt fler svenska företag satsar på Black Friday och Cyber Monday som startskott för julhandeln och jag skulle vilja säga att det tog ordentlig fart förra året, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson. Det innebär att många butiker rivstartar julhandeln med riktigt bra erbjudanden redan den sista helgen i november.
De nya konsumtionsvanorna innebär även att logistiken blir allt viktigare för detaljhandelsföretagen. Hos PostNord väntas volymerna öka kraftigt redan i november när det gäller palleveranser till butiker, hemleveranser av paket, paket till ombud och de mindre paketen som delas ut av brevbärarna.
– Vi förbereder oss noggrant inför en ny rekordjul, säger Arne Andersson. Julen är vår absolut mest intensiva period på året och väldigt viktig för detaljhandeln och deras kunder. Vi tar hand om alla julklappar, både de som ska levereras till butikshyllorna och till de konsumenter som köper via nätet från Sverige och hela världen.
Knappt hälften, 46 procent, av företagen planerar att julskylta sin e-handel inför årets julhandel. Detta är en något lägre andel än föregående år, då andelen låg på 49 procent. Det är alltså betydligt fler företag som anger att de inte kommer att julskylta sin butik alls. Denna andel har ökat från 29 procent 2014 till 38 procent 2015.