Jättefartyg anlöper Göteborgs Hamn
Havets giganter fortsätter att växa. Det är Mediterranean Shipping Company, MSC, som nu sjösätter fartyg med lastkapacitet på över 19 000 containrar. I december börjar de anlöpa Göteborgs Hamn. Först ut är nydöpta MSC Maya.
För cirka två år sedan kom Maersks Triple E-fartyg till Göteborgs Hamn under stor uppståndelse. Med sin lastkapacitet på 18 240 containrar var de då världens största. Men nu är det alltså schweiziska Mediterranean Shipping Company, MSC, som toppar världsligan med sin nya Oscars-serie. I år har rederiet sjösatt fyra fartyg i serien och ytterligare 16 är på väg. Samtliga med lastkapacitet på 19 224 containrar.
Flera av dessa superfartyg kommer att sättas in i MSC:s slinga mellan Göteborg och Fjärran Östern. Först ut är MSC Maya i december. I januari kommer hennes syster MSC Zoe.
– MSC Maya, MSC Zoe och deras syskon visar på MSC:s starka drivkraft att växa globalt, säger Lars Rexius, vd i MSC Sweden. Det är glädjande att vi nu kan anlöpa Göteborgs Hamn med dessa stora fartyg. Det ökar vår kapacitet och gör att vi kan erbjuda ännu mer konkurrenskraftiga transporter mellan Sverige och Asien.
APM Terminals Gothenburg, containerterminalen i Göteborgs Hamn, hanterar fartygen:
– De här fartygen blir de största sedan vi tog över containerterminalen för snart fyra år sedan, säger Henrik Kristensen, vd i APM Terminals Gothenburg. Sedan starten har vi investerat drygt 800 miljoner på en rad förbättringar, bland annat nya kranar och längre järnvägsspår. Nu har vi en näst intill ny terminal med ökad produktivitet och kapacitet, vilket förstås känns väldigt roligt.
De lastfartyg som är vanligast i haven runt Skandinavien tar cirka 1 000 containrar. MSC Maya motsvarar således 19 sådana fartyg. Hon är 396 meter lång – cirka fyra fotbollsplaner, och 59 meter bred. Om man skulle ställa 19 224 containrar på en lång rad skulle de räcka från Göteborg till Skara, en sträcka på 11,5 mil. Om man istället vill stapla ett högt torn skulle det bli fem mil högt.
– MSC Maya och MSC Zoe symboliserar den förnyelse som sker inom vårt företag just nu, säger Lars Rexius. Förutom att vi nu har världens yngsta containerfartygsflotta så minskar vi vår miljöpåverkan genom att samtliga fartyg har moderna, energieffektiva motorer, autopilotsystem samt är målade med miljövänlig bottenfärg.
MSC:s nya superfartyg är alla byggda på ett varv i Sydkorea. De är samtliga döpta efter barnbarnen till ägaren och grundaren av MSC, italienska Gianluigi Aponte.
Fartygen i Oscars-serien är så stora att endast ett fåtal hamnar i Europa kan ta emot dem. Det krävs tillräckligt djupa och breda farleder samt största storleken på kranar.
– Att Göteborgs Hamn kan ta emot dem innebär en konkurrensfördel för Sverige, säger Magnus Kårestedt. Men farlederna kommer att bli en flaskhals på sikt och behöver fördjupas och breddas för att vi även fortsättningsvis ska kunna ta emot de allt större oceangående fartygen.