Brist på trafikpoliser men ändå inga alkobommar
De privata försöken med alkobommar har inte övertygat den utredning som Trafikverket gjort tillsammans med flera andra myndigheter. Utredningen, som presenterades under måndagen, är tveksam till kostnadseffektiviteten och menar att automatiska alkobommar drar onödiga resurser. Sveriges Åkeriföretag förundras över slutsatserna och den negativa inställningen.
Det är trafikpolisen som ska utföra bland annat nykterhetskontroller. Allt färre trafikpoliser ska kontrollera allt mer trafik. Ifjol dog 270 människor, en enorm förlust för berörda men också samhället.
Alkobommarna har testats i Göteborg och just nu i Frihamnen i Stockholm. Försöken har fallit mycket väl ut, med flera stoppade onyktra förare.
- Vi vet ju redan att trafikpolisen inte räcker till, säger Patrick Magnusson, trafiksäkerhetssakkunnig i Sveriges Åkeriföretag. På 15 000 mil väg är det i praktiken 150 trafikpoliser som ska utföra kontroller av bland annat nykterhet. Det är ren matematik att det här inte går ihop. De som tillsammans med polisen, tull och kustbevakning, ska kontrollera tung trafik har fått krympta resurser. Vi har aldrig haft så få trafikpoliser, samtidigt som antalet poliser är det högsta någonsin. Var tar alla resurser vägen? Vem ska utföra kontroller om ingen är anställd till att göra det? Jag är både besviken och förvånad över att utredningen är så negativ till alkobommarna. Alkobommarna fungerar både säkert och effektivt, det visar försöken i Göteborg och Stockholm.
Patrick Magnusson framhåller att alkobommarna kan lätta på trafikpolisens redan tunga börda.
- Inför alkobommarna, det kommer på lång sikt att löna sig samhällsmässigt med färre trafikskador, säger han. Färdas du på väg ska du inte behöva vara rädd för att möta en påverkad förare. Och en permanent installation av alkobommar borde omfatta alla, det vill säga även privatbilister. Därför är det också skäligt att staten går in och finansierar utbyggnaden av alkobommar.