23948sdkhjf

- Ingen åker snålskjuts med postmannen!

- Rosencrantz med flera fokuserar på att föröda PostNords förutsättningar att fullgöra sitt uppdrag utan statliga subsidier istället för att bekymra sig om hur alla i Sverige boende och verkande ska ha en god postservice också när digitaliseringen äventyrar förutsättningarna för detta. Det är att beklaga.
Det framhåller Per Mossberg, kommunikationsdirektör i PostNord, i de här kommentarerna på Transportnet.se till de tre moderata riksdagsledamöternas – Andreas Norlén, Jessica Rosencrantz och Erik Ottosson – riksdagsmotion om PostNords ägardirektiv som nyligen publicerades på Transportnet.se.

Här är PostNords kommentarer:

”De moderata riksdagsledamöterna Andreas Norlén, Jessica Rosencrantz och Erik Ottosson tar i en riksdagsmotion upp frågan om det inte vore lämpligt att anta nya ägardirektiv för PostNord. Motionärerna anser att PostNord genom sin storlek och dominans konkurrerar ut privata aktörer från marknaden. Man anger bland annat att PostNord genom vårt lagstadgade samhällsuppdrag får resurser som ger oss ojusta konkurrensfördelar mot andra, fria och privata aktörer.
Verkligheten är följande. PostNord, som ägs gemensamt av den danska och den svenska staten, har ålagts ansvaret för den samhällsomfattande posttjänsten. Det innebär att PostNord varje vardag, 52 veckor om året distribuerar post till hushåll och företag i hela Sverige. Som var och en av oss märker i sin egen kommunikation ersätts den fysiska posten i högre och högre utsträckning av digitala alternativ. I Danmark, som i detta avseende har kommit betydligt längre än Sverige, har mer än åttio procent av de fysiska förstaklassbreven försvunnit sedan millennieskiftet. Digitaliseringen är självfallet inte av ondo utan har givit och kommer att ge många möjligheter, inte minst till snabb och billig kommunikation.
Men digitaliseringen innebär att samhällsuppdraget, som PostNord med glädje och stolthet utför, blir ekonomiskt allt mer utmanande då kostnaden att distribuera en försändelse till en mottagare är nära nog densamma som att distribuera tio eller tjugu försändelser. Samhällsuppdraget utförs dessutom utan några som helst statliga eller andra subventioner, vilket avviker till exempel från vårt grannland Norge där den statliga posten Bring, som ännu agerar i skydd av sitt monopol, årligen inkasserar statliga bidrag på hundratals miljoner kronor.
PostNords rikstäckande distributionsnät är naturligtvis inte bara en kostnad för oss utan också en tillgång. Det ger oss möjligheter att ge alla en bra postservice och dessutom erbjuda våra kunder säkra leveranser över hela landet. Men distributionsapparaten är mycket kostsam och det ligger naturligtvis en nödvändighet i att fylla våra flöden med annat än bara de minskande breven. Så distribueras också reklam och paket genom flödet, något som bland annat möjliggör för oss att vidmakthålla den lantbrevbäring som i många stycken är en uppskattad livsnerv för de som bor på landsbygden. Och det finns goda förutsättningar att fylla flödet med ytterligare transporter, något som skulle vara till gagn för helheten såväl miljömässigt som ekonomiskt.
När Rosencrantz & Co nu kräver att PostNord ska delas upp så bortser man från det faktum att t.ex. reklamdistributionen medverkar till att gemensamma kostnader kan fördelas på fler verksamheter. Därigenom är det till gagn också för brevverksamheten. Samtidigt ställer lagstiftning och regleringen krav på att varje verksamhet ska bära sina kostnader och vi säkerställer självfallet att detta sker.
PostNord har – genom Posten i Sverige och Post Danmark i Danmark – under lång tid varit verksam som logistikaktör. Logistikverksamheten utvecklas från att ha handlat om att flytta gods från A till B till att också omfatta lagerhållning och mer kvalificerad varuförsörjning. Självfallet är PostNord med i denna utveckling liksom vi är angelägna om att kunna fylla vårt distributionsnät – inte minst lantbrevbäringen – med ytterligare gods. Utvecklingen är, såväl miljömässigt som ekonomiskt, till gagn för våra förutsättningar att för framtiden säkerställa en god postservice i hela landet.
Rosencrantz med flera fokuserar på att föröda PostNords förutsättningar att fullgöra sitt uppdrag utan statliga subsidier istället för att bekymra sig om hur alla i Sverige boende och verkande ska ha en god postservice också när digitaliseringen äventyrar förutsättningarna för detta. Det är att beklaga.

Per Mossberg
kommunikationsdirektör
PostNord

Här är länk till nyhetsartikel om riksdagsmotionen från Jessica Rosencrantz & Co om PostNords ägardirektiv.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078