23948sdkhjf

Single´s Day sätter e-handelslogistiken på prov

På onsdagen, den 11 november, var det Single´s Day i Kina – världens största dag för shopping via nätet.
Förra året var den totala orderingången i Kina värd motsvarande 7,4 miljarder euro.
Kinesiska prisjägare har noterat 11 november med rött i sina almanackor. På Single´s Day sänker de flesta kinesiska e-handlarna sina priser drastiskt och rabatter på mellan 50 och 70 procent är inte alls ovanligt. Den kinesiska versionen av Alla hjärtans dag har utvecklats till världens största shoppingdag online – och en dag som är en enorm utmaning för DB Schenker.
DB Schenker har flera internationella kunder med kända varumärken inom mode, lyxvaror och smycken. Den största kunden är ett amerikanskt modehus.
- I stället för den vanliga bemanningen på 200 personer har vi i år anställt drygt 1 000 extra under Single´s Day och de följande dagarna, säger Torben Kock, Vice President Global Retail på DB Schenker. De måste arbeta dygnet runt för attt hantera det enorma antalet köp. Vi tyckte det var ett enormt tryck redan 2014, då klarade vi oss med 700 extra medarbetare.
DB Schenkers personal har arbetat i två månader för att förbereda sig inför volymökningarna. Det handlar om att hitta tillfälliga last- och packningslokaler, extrabilar med mera.
- I år räknar vi med nästan 1,5 miljarder order som måste behadlas inom sju dagar, säger Torben Kock.
Onlinekunderna började klicka strax efter midnatt den 11 november och redan klockan sju på morgonen hade hundratusentals order redan lagts.
DB Schenker Logistics har en stark närvaro i Kina genom ett tätt nätverk med kontor och terminaler i alla viktiga ekonomiska regioner i Mittens Rike. Nätverket består av 150 kontor med fler än 5 000 anställda i 60 olika städer med 85 logistikcentra om en total lageryta på cirka 940 000 kvadratmeter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078