23948sdkhjf

När entreprenörens låga falnar

Nya ägare som inte är entreprenörsdrivna gör ibland misstaget att inte bry sig tillräckligt mycket om de åkerier och speditionsbolag som de har förvärvat. I vissa fall saknar de nya ägarna förståelse för betydelsen av samspel och engagemang för att få trafiken att fortsätta att fungera och att få affärerna att fortsätta blomstra.
Det finns ett flertal goda exempel på entreprenörer i Sverige inom åkeri och spedition som har byggt upp välfungerande, expansiva och lönsamma affärsrörelser. I samband med generationsväxlingar har det inte alltid varit självklart att nästa generation ska ta över. Och i vissa fall har entreprenörer valt att sälja sin verksamhet i förtid, eftersom man fått ett bud man inte kunnat motstå.
Av det skälet har andra aktörer – bland andra riskkapitalbolag, investmentbolag, postkoncerner och börsnoterade bolag – tagit över sådana bolag då de ser möjligheter att expandera sina verksamheter.
Åkerierna och speditionsbolagen som bytt ägare på det här sättet har med all rätt värderats högt med tanke på att de förvärvade bolagen ofta har ett bra kundunderlag, inarbetade transportupplägg och en kompetent, engagerad och lojal personalstyrka. De skickliga entreprenörer som har byggt upp dessa bolag har drivit verksamheten med passion, fingertoppskänsla och affärsmässighet. Entreprenörerna har ofta varit engagerade i personal, kunder, leverantörer och andra viktiga intressegrupper. De känner ofta till familjeförhållanden, fritidsintressen, födelsedagar och annat som gör att kunder, medarbetare och leverantörer känner sig sedda och uppmärksammade och tycker att det är helt rätt att tillhöra entreprenörens sfär. Dessa entreprenörer är dessutom skickliga yrkesmän som vet hur både transporter och sina kunders branscher fungerar.
Som mångårig transportjournalist har jag vid ett antal tillfällen noterat hur vissa entreprenörsledda bolag vid ägarförändringar snabbt åderlåtits på själen i verksamheten. Ingen skugga ska falla över de entreprenörer som sålt sina livsverk. Det är helt naturligt för entreprenören att – om den nya ägaren så önskar - lämna vid ägarförändring. Åderlåtningen beror främst på att nya ägare som inte är entreprenörsdrivna ibland saknar förmågan att behålla nyckelpersonal, betydelsefulla kunder och viktiga leverantörer – detta trots att nya ägare ofta betalat höga summor för att förvärva dessa bolag.
Nya ägare som inte är entreprenörsdrivna gör ibland misstaget att inte bry sig tillräckligt mycket om de förvärvade verksamheterna. I vissa fall saknar de förståelse för betydelsen av samspel och engagemang för att få trafiken att fortsätta att fungera och att få affärerna att fortsätta blomstra. Och när ”karantänstiden” för de entreprenörer som sålt sina bolag har upphört att gälla är det inte helt ovanligt att de startar upp nya verksamheter igen som snabbt når framgång på marknaden.
På senare tid har förvärvstakten avtagit inom åkeri och spedition. Ett av skälen är förmodligen att förvärvshungern bland de stora aktörerna har avtagit i takt med att förluster och organisationsproblem i en del av de förvärvade bolagen ökar i omfattning.

Anders Karlsson
Chefredaktör, Transport & Logistik Idag/Transportnet.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094