Nya Zeeland segrade i Scania Top Team 2015
Nya Zeeland lyckades vinna världsfinalen i Scania Top Team 2015 vid Kungens Kurva efter ett rafflande drama. Och för Sveriges lag ”Snoddas drängar” från Atteviks blev det en hedrande sjätteplats.
- Det känns bra, men det är klart, vi hade hoppats på mer, säger Johan Södergård, coach för ”Snoddas drängar”. Samtidigt har man höjt svårighetsgraden och utmaningarna var fler denna gång. Att göra det på tid skapar en viss nervositet, och finner man inte lösningen direkt så blir det ännu mer nervigt.
Tävlingens olika moment liknar det arbete som serviceteknikerna utför i verkstäderna runt om i världen, samtidigt är det några detaljer som skiljer sig åt.
- Det handlar alltid om att utföra arbetet i verkstaden på rätt sätt, säger Johan Södergård. Men i vardagen kan man gå tillbaka till datorn för att få saker bekräftade. Under själva tävlingen finns inte den möjligheten.
Vägen har alltså gått via ett antal del-finaler runtom i världen, där såväl yrkesskicklighet och lagarbete spelar en viktig roll. Utslagsmomentet innebar att det under fredagens världsfinal endast var Australien, England, Nya Zeeland och Brasilien kvar.
Finallagen fick först ett antal teorifrågor om exempelvis lutningen på hytten och hur man släcker etanol som brinner. En annan utmaning handlade om det dagligt underhållet av Scanias ”legendariska” V8-motorn där arbetet skulle utföras snabbt men också ske på rätt sätt och med rätt sorts material.
När sista momentet återstod var det bara Nya Zeeland och England kvar. Här fick de först lösa ett kundproblem i teorin för att sedan arbeta med det i praktiken på varsin lastbil. Här kunde "the kiwis" till slut avgöra den jämna kampen, trots att de gick in i lastbilen på ”fel” sida, vana som de är vid vänstertrafik, och där gick det några extra värdefulla sekunder.
Alla de deltagande lagen vinner förstås både ära och berömmelse men det finns även prissummor i tävlingen. Bland annat fick laget från Nya Zeeland 50 000 euro.
Scania Top-team är i grunden ett utbildningsprogram som genomförs under tävlingsliknande former. Tanken är att höja kompetensen hos alla servicetekniker och för att kunna ge ännu bättre service.
Johan Södergård framhåller att rätt utfört arbete på rätt tid är själva grunden för bra service.
- Sedan gäller det att göra något mer än det som står i protokollet, något som ger ett mervärde för kunden, säger han. Det kan exempelvis vara att hitta ett annat fel som kan bli kostsamt längre fram, eller en liten sak som att tvätta av fotstegen.