Ecotrans Group väljer bort bulgariska åkerier
Ecotrans Group har förlorat transportuppdrag för PostNord och en del andra kunder till följd av att några av Ecotrans kontrakterade bulgariska åkerier har misskött sig vilket orsakat negativ medierapportering. Av det skälet är det nu slutkört för flera bulgariska åkerier hos Ecotrans Group.
- Dessa lagöverträdelser har medfört negativ publicitet i media, vilket gjort att vissa av våra transportkunder har sagt upp sina avtal med oss, säger Ken Nordqvist, vd och ägare i Ecotrans Group till Transport & Logistik Idag/Transportnet. En av de kunder som sagt upp ett omfattande avtal med oss till följd av dessa problem är PostNord. Sammanlagt har Ecotrans Group förlorat transportuppdrag på 25 miljoner kronor till följd av dessa problem.
Ken Nordqvist förklarar att Ecotrans Group nu tar ett krafttag för att komma tillrätta med dessa omfattande problem och negativa medierapportering som medfört att kunder vänder Ecotrans Group ryggen. Ken Nordqvist betonar att det inte är av rasistiska skäl man tagit beslutet – utan att det istället handlar om att bulgariska och makedonska myndigheter inte kan säkerställa att de berörda åkerierna bedriver en seriös verksamhet.
- Vi har sagt upp transportörsavtalen med de bulgariska och makedonska åkerier som har misskött sig som kör för oss, säger Ken Nordqvist. Vi har även sagt upp avtalen med övriga bulgariska och makedonska åkerier som kör för oss, men eftersom de berörda åkerierna har tidsreglerade kontrakt så måste vi använda dessa åkerier tills kontrakten löper ut. Annars riskerar vi avtalsbrott. De flesta kontrakten löper ut under 2016 och 2017 och åkerierna kommer att fasas ut under den perioden.
Ken Nordqvist är medveten om att det inte är alla bulgariska och makedonska åkerier som missköter sig, men Ecotrans Group har ändå valt att inte använda åkerier från dessa länder framöver, successivt i takt med att kontrakten löper ut.
- Vi har varit i kontakt med motsvarigheten till Transportstyrelsen i både Bulgarien och Makedonien för att kontrollera att de åkerier som vi använder från dessa länder har erforderliga tillstånd och för att kontroller att de inte har några anmärkningar i de bulgariska och makedonska myndigheternas register, säger han. Vi kan dock konstatera att dialogen med de bulgariska och makedonska myndigheterna skiljer sig jämfört med när vi är i kontakt med Transportstyrelsen och andra berörda myndigheter i Sverige, Norge och Danmark. Myndigheterna i Bulgarien och Makedonien är inte samarbetsvilliga och de har heller inte den information som vi efterfrågar.
Ken Nordqvist förklarar att det inte har gått att få fram tillräckligt med uppgifter om de berörda åkerierna från myndigheterna i Bulgarien och Makedonien.
- Eftersom vi inte fått fram begärda uppgifter från myndigheterna i Bulgarien och Makedonien kan vi inte säkerställa att de åkerier från dessa länder som vi använder bedriver en seriös verksamhet, säger Ken Nordqvist. Av det skälet upphör vi med att använda åkerier från dessa länder framöver.
Ken Nordqvist betonar att det inte är de östeuropeiska förarna som framför lastbilarna som är problemet.
- Problemen startade i samband med Berlinmurens fall och när EU blev en enda marknad, säger han. Detta innebär att transport- och logistikbranschen blir en allt mer globaliserad bransch vilket betyder en fri marknad även inom transportområdet.
Omsättningsbortfallet på 25 miljoner kronor innebär i sin tur minskad omsättning för Ecotrans Group.
- Minskad omsättning innebär att vi tvingas säga upp några medarbetare på våra kontor – hur många som berörs är dock för tidigt att säga, säger Ken Nordqvist.
Ecotrans Group ägs av Ken Nordqvist och Sören Skive. Bolaget har sitt huvudkontor i Malmö med filialer i Göteborg och Jönköping.
Ecotrans Group har även agenter i Spanien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Norge, Finland, Lettland, Litauen och Polen.
Ecotrans Group har cirka 40 medarbetare och omsättningen för 2014 uppgick till 385 miljoner kronor.
Ecotrans Group sysselsätter i genomsnitt 310 lastbilar i sin verksamhet som omfattar transporter inom Norden samt mellan de nordiska länderna och det kontinentala Europa. Av de 310 lastbilarna kommer cirka 10 procent från Bulgarien, 50 procent från Norden och 40 procent från övriga länder.
Nu kommer Ecotrans Group att söka efter nya åkerier från andra länder som ska ersätta de bulgariska och makedonska åkerier som nu fasas ut.
- Vi kommer även att omförhandla fraktavtal med vissa kunder eftersom det behövs en prisjustering uppåt för att vi kommer att använda åkerier från länder med högre kostnadsläge, säger Ken Nordqvist. Tyvärr räknar vi med att förlora ytterligare några kunder som förmodligen inte går med på dessa prisjusteringar. Detta innebär i sin tur minskad omsättning som leder till att vi tvingas säga upp ett antal medarbetare på våra kontor.