23948sdkhjf

Världens största containerfartyg anlöper Göteborg

Sent på måndagskvällen dök världens största containerfartyg, MSC Maya, upp ur mörkret i inloppet till Göteborg. Cirka en timme senare la det 396 meter långa jättefartyget till vid containerterminalen APM Terminals kaj.
- Det här är lite av ett test för oss, säger Patrik Thulin, CCO i APM Terminals. Vi är den enda hamnen i Sverige som kan ta emot så här stora och djupgående fartyg. Nu gör vi det dessutom med en uppgraderad och i det närmaste helt ny terminal som precis står klar.
MSC Maya kommer att ligga vid kaj hos APM Terminals under cirka ett och ett halvt dygn. Totalt står 50 hamnarbetare beredda att jobba i tre skift för att lossa och lasta containrarna. Fem kajkranar och närmare 30 grensletruckar ska se till att godset lossas och förs vidare ut ur terminalen snabbt och effektivt.
Transport & Logistik Idag/Transportnet är på plats hos APM Terminals under tisdagen för reportagebesök ombord på MSC Maya.
Logistiken för MSC Maya är planerad in i minsta detalj. Grovplaneringen startade redan i början av december, finplaneringen gjordes under sista dygnet när man fått de senaste väder- och vindförhållandena och den exakta ankomsttiden. Nu gäller det att kranlyften och grensletruckstransporterna löper utan avbrott om man ska hinna på de inplanerade 35 timmarna.
- Varje container måste lyftas på knappt två minuter för att hålla tidplanen, säger Patrik Thulin. Om det behövs har vi fem kajkranar att sätta in.
MSC Maya rymmer drygt 19 000 containrar och går 16 meter djupt när hon är fullastad. Men när hon kommer på sin första tur till Göteborg är det inte fullt så mycket last som ska hanteras.
Under nästa år kommer MSC att sätta in flera av sina jättefartyg med lastkapacitet på 19 224 containrar, på slingan mellan Göteborg och Fjärran Östern. Redan i januari kommer MSC Mayas systerfartyg MSC Zoe.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081