Scania marknadsledare i tunga segmentet
Scania blev marknadsledare 2015, i segmentet tunga lastbilar över 16 ton, tack vare ett brett motorprogram, anpassning till alla alternativa drivmedel, låg bränsleförbrukning och hög produktkvalitet.
Marknadens största utbud av certifierade Euro 6 motorer för alla alternativa bränslen och en pålitlig motor med låg bränsleförbrukning ligger till grund för den stora marknadsökningen. När kunderna räknat på den totala kostnaden för att äga, köra och sälja sitt fordon har de upptäckt Scanias fördelar. Ett rikstäckande servicenätverk och hög produktkvalitet har förstås också bidragit till att kunderna valt Scania.
Scania Komplett, ett koncept för chassi och påbyggnad, har ökat och svarar nu för drygt 33 procent (28) av den totala volymen. Det har också bidragit till en stor ökning inom distributionssegmentet där Scania gått från 19.1 procent marknadsandel till 36.8 procent. Myten att Scania är tung och dyr är borta. Kunderna har upptäckt att totalkostnad, förarkomfort och lastkapacitet, allt talar till Scanias fördel.