23948sdkhjf

Åkesson vill ha ministerbesked om Helsingborg – Helsingör

Centerpartiets infrastrukturpolitiske talesman Anders Åkesson har ställt en interpellation till infrastrukturminister Anna Johansson om vilka planer regeringen har när det gäller en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.
Anders Åkesson vill ha svar på hur Anna Johansson ser på konsekvenserna för svensk landgränsöverskridande infrastruktur om vägkorridor Ring 5 i Danmark skrotas. Åkesson vill också ha svar på om Anna Johansson anser att det finns skäl att ge Sverigeförhandlingen ett utvecklat uppdrag att förhandla om flera alternativ till en ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark för att finna den bästa möjliga lösningen. Anders Åkesson vill också veta om Anna Johansson kommer att inleda samtal med Danmark för att hantera frågan om en ny förbindelse i syfte att finna möjliga lösningar för de återstående alternativen.
Åkesson vill även ha svar på om infrastrukturministern anser att en framtida förbindelse med Danmark i första hand ska tillgodose behovet av järnvägskapacitet eller vägkapacitet.
Frågan om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör har aktualiserat med anledning av att det danska Folketinget veckan före jul höll en debatt om ett förslag att skrota korridoren/arealreservationen som ligger till grund för vägkorridoren Ring 5 väster om Köpenhamn. Om reservationen för Ring 5 skrotas kommer det att få konsekvenser för svensk nationell transportinfrastrukturplanering, till exempel en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, eftersom möjligheterna att på ett effektivt sätt ta sig från Helsingör och söderut då kan komma att begränsas.
Anders Åkesson har ställt interpellationen bland annat med anledning av att motorvägen Ring 5 i Danmark och Danmarks transportinfrastrukturplanering påverkar Sveriges infrastrukturplanering samtidigt som den svenska planeringen inom området även påverkar Danmark.
Det råder en ganska stor politisk enighet om att det behövs en ny svensk-dansk fast förbindelse. En ny förbindelse över Öresund måste hänga samman med övriga infrastrukturplaner i både Sverige och Danmark och vidare söderut. Sverige står inför enorma infrastrukturinvesteringar, bland annat genom Sverigeförhandlingens pågående arbete om höghastighetsjärnväg. Bedömare Transport & Logistik Idag/Transportnet varit i kontakt med framhåller att en utvecklad svensk-dansk förbindelse måste finnas med i regeringens arbete med nästa svenska infrastrukturplanering för perioden 2018 – 2029. Den svenska planeringen måste ske i samarbete med vad som händer med motsvarande planering på dansk sida.
Jag vill med min interpellation till Anna Johansson få klarlagt den svenska regeringens syn på ett antal frågor samt påtala behovet av en dialog med Danmark om en väl utredd och gemensamt förberedd planering för nästa fasta förbindelse över Öresund, säger Anders Åkesson till Transport & Logistik Idag/Transportnet.
Hösten 2015 gjorde dansk radio en mätning bland danska ledamöter och fann att det fanns en majoritet i den danska motsvarigheten till riksdagen – Folketinget – att skrota Ring 5. Nu finns alltså ett konkret förslag i Folketinget som är uppe för behandling. Det finns med andra ord en rad frågetecken för hur dansk infrastrukturplanering kommer att utvecklas de kommande åren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064