23948sdkhjf

Transportstyrelsen bekymrad över chaufförers fortbildning

Nya siffror från Transportstyrelsen visar att det är långt kvar innan alla berörda lastbilsförare har ett yrkeskompetensbevis. Från den 10 september 2016 krävs ett sådant bevis för att få köra godstransporter.
Transportstyrelsen flaggar för att det nu börjar bli bråttom för den som inte har gått fortbildningen.
Branschen räknar med att det finns cirka 110 000 yrkesverksamma lastbilsförare i Sverige, som omfattas av kravet på fortbildning före den 10 september 2016. Den 21 januari 2016 hade endast 25 838 gått fortbildningen, och endast 16 467 betalat och fått sitt yrkeskompetensbevis. Om drygt sju månader måste alla vara klara.
- Vi har länge sett att antalet lastbilsförare som har ett yrkeskompetensbevis är lågt och att ökningen är oroväckande svag, säger Ted Montaigne, utredare på Transportstyrelsen. Vi har ett bra samarbete med branschen och följer utvecklingen noga. Vi har trott på en värdering men nu börjar vi faktiskt känna en viss osäkerhet kring om alla förare hinner klart i tid.
Kravet på yrkeskompetensbevis gäller persontransporter sedan 10 september 2015 och godstransporter från 10 september 2016. Reglerna är gemensamma inom hela EES-området och Transportstyrelsen har ingen möjlighet att bevilja undantag.
Den som utbildar sig till lastbilsförare i dag skaffar sig i regel yrkeskompetensbeviset samtidigt. Men de förare som redan hade körkort för lastbil när reglerna infördes behövde inte gå någon grundutbildning. Däremot behövde de vara klara med sin första fortbildning senast 10 september 2016. Fortbildningen är på minst 35 timmar. Den kan genomföras under en vecka eller delas upp i fem delkurser.
- Det är viktigt att notera att kravet gäller merparten av alla godstransporter, säger Ted Montaigne. Även den som är förare i en verksamhet som inte kräver trafiktillstånd av Transportstyrelsen kan omfattas av reglerna.
Mats Andersson, utbildningschef i Sveriges Åkeriföretag, framhåller att man som branschorganisation för åkarna ända sedan fortbildningskravet infördes har tagit ett stort ansvar i arbetet med att informera om kravet och att utbilda.
- Vi ser att man är på bollen, vissa ligger bra till och har redan gjort färdigt, säger han. Men nu börjar det bli bråttom. Konsekvenserna om alla dessa chaufförer inte blir klara med sin YKB, är att de inte får fortsätta köra. Och utan chaufförer stannar lastbilarna. Utan lastbilar ser vi stora konsekvenser för samhället.
Sveriges Åkeriföretag bedömer att organisationens medlemmar har god kunskap om kravet, men att det rent praktiskt kan vara besvärligt att få all personal till utbildningen, eftersom chaufförerna behövs i den dagliga verksamheten.
- Som stor aktör när det gäller utbildning i YKP, har vi själva rapporterat in över 3 800 fullständiga YKB, säger Mats Andersson. Bara under 2015 gick över 15 000 av våra YKB-delkurser i Sveriges Åkeriföretags regi. I september, om bara sju månader, måste alla vara klara. Transportstyrelsen kan inte bevilja undantag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078