Konkurrensverket tycker till om utstationerad personal
Företag som har för avsikt att utstationera arbetskraft i ett annat EU-land måste kunna förutse vilka regler som gäller, och vilka arbetsrättsliga villkor som gäller. Det framhåller Konkurrensverket i ett yttrande till regeringen.
Konkurrensverket framhåller att det i vissa fall är orimligt svårt för en utstationerad arbetsgivare att få kännedom om vad som krävs för att inte utsättas för stridsåtgärder. Enligt Konkurrensverket är det tveksamt om detta är förenligt med EU-rätten.
Konkurrensverket ser en risk med att det föreslagna uppdraget till Arbetsmiljöverket (att göra och publicera bedömningar av vad minimivillkoren i vissa kollektivavtal) är överlappande med ett liknande uppdrag för Upphandlingsmyndigheten som lämnades av Utredningen om upphandling och villkor enligt kollektivavtal.
Om båda förslagen genomförs kan det enligt Konkurrensverket uppstå en situation där båda myndigheterna ska identifiera minimivillkoren enligt utstationeringsdirektivet för samma utstationerade arbetstagare, men utifrån olika utgångspunkter. Det kan leda till en minskad tydlighet och större osäkerhet om vad som gäller såväl för arbetsgivare/leverantörer som vill utstationera arbetskraft och utstationerade arbetstagare som för upphandlande myndigheter.