23948sdkhjf

Näringslivet efterlyser räddningsplan för infrastrukturen

- Svensk välfärd förutsätter en fungerande infrastruktur och effektiva transporter. Men i dag lider transportinfrastrukturen av trängsel och förslitningsskador. Nu måste regeringen ta fram en räddningsplan och en strategi för framtiden.
Det framhöll Caroline af Ugglas, vice vd i Svenskt Näringsliv, när hon på fredagen medverkade vid Stora Infradagen 2016 i Stockholm. Hon presenterade då, bland annat, Svenskt Näringslivs rapport ”Infrastruktur och transporter för företagande och jobb” som publicerades under fredagen.
- Regeringen måste presentera både en konkret räddningsplan för funktionalitet och kapacitet på kort sikt och en tydlig strategi för framtiden, säger Caroline af Ugglas. Dagens problem är till stor del en följd av en rad tillkortakommanden, till exempel bristande kunskaper om infrastrukturanläggningens tillstånd, resursbrist och brist på kloka prioriteringar. Det har genomförts ett antal analyser och bedömningar av storleken på statens infrastrukturbudget med skiftande utfall.
Caroline af Ugglas framhåller att Svenskt Näringsliv har påpekat att Sverige har en betydande infrastrukturskuld och att den är en konsekvens av att under flera decennier inte avsätta tillräckliga resurser, framförallt för att klara ökad trafik och ökat slitage.
- Vi anser att regeringen nu bör avsätta de resurser som krävs för att eliminera det eftersläpande underhållet, säger hon. Drift- och underhållsåtgärder och färdigställande av strategiska stråk för väg och järnväg bör prioriteras framför stora nyinvesteringar. Fokus bör läggas på att återställa transportsystemet till den funktionalitetsnivå det var avsett för, fortsätt inte att akut lappa och laga.
Från branschorganisationen Maskinentreprenörernas sida stödjer man de slutsatser som publicerats i Svenskt Näringslivs rapport.
- Vi tycker dessutom att man bör vara öppen, lyfta blicken och våga titta på hur man har försökt lösa liknande problem i våra grannländer, säger Magnus Persson, förbundsordförande i Maskinentreprenörerna. Ett exempel på detta är Norge där man valt att dela på planerings- och finansieringsansvar. Det kan vara en väg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063