23948sdkhjf

Deutsche Bahn överväger breddat ägande i DB Schenker

Deutsche Bahn har långt framskridna planer på att sälja delar av sitt aktieinnehav i sina dotterbolag DB Schenker och Arriva. Skälet är att Deutsche Bahns lönsamhet har försämrats och att den tyska järnvägskoncernen har stora skulder. Dessutom behöver koncernen kapital för att klara omfattande investeringar de kommande åren.
Den 8 februari håller Deutsche Bahn ett extra styrelsemöte där det med stor sannolikhet kommer att beslutas om en avyttring av aktier i de båda världsledande logistik- och persontrafikkoncernerna DB Schenker och Arriva ska äga rum eller ej.
Både DB Schenker och Arriva är sedan flera år tillbaka helägda av Deutsche Bahn. Deutsche Bahn är i sin tur helägt av tyska staten. Enligt uppgifter i tysk affärspress förs diskussioner på både politisk nivå och i koncernledningen om att ta in externa minoritetsägare i de båda transportjättarna. Deutsche Bahn kommer dock att behålla aktiemajoriteten i båda bolagen.
Frågan har varit brännhet på senare tid. Nyligen uttalade sig Deutsche Bahns koncernchef Rüdiger Grube till tysk affärspress vid en presskonferens i Berlin.
- Vi kommer att ta någon form av beslut vid det extra styrelsemötet den 8 februari, säger han.
DB Schenker och Arriva svarar för mer än hälften av Deutsche Bahns totala omsättning. Båda bolagen bedriver omfattande verksamhet i länder utanför Tyskland. Båda bolagen har även en stark ställning på den svenska godstransport- och logistikmarknaden och persontrafikmarknaden.
Frågan om att släppa in minoritetsägare i DB Schenker och Arriva har varit på den politiska agendan i Tyskland även tidigare. Vid dessa tillfällen har såväl det tyska trafikministeriet som det tyska socialdemokratiska partiet SPD varit skeptiska till sådana aktieaffärer.
Att frågan åter har blivit en politisk het potatis beror bland annat på att Deutsche Bahn behöver pengar för att kunna klara av egna omfattande investeringar, främst inom den tyska järnvägstrafiken för både gods och passagerare. Enligt Rüdiger Grübe handlar det om omfattande investeringar. Detta samtidigt som Deutsche Bahn har skulder på i runda slängar motsvarande cirka 190 miljarder kronor (20 miljarder euro). Detta samtidigt som den tyska järnvägskoncernen för första gången på flera år kommer att redovisa en rekordförlust. Det är främst järnvägstrafiken inom Deutsche Bahn som blöder – bland annat till följd av ökad konkurrens från privatägda tågoperatörer inom såväl persontrafik som godstrafik. Ett annat skäl är att den tyska järnvägsverksamheten i Deutsche Bahn enligt initierade bedömare fullt ut inte klarat omställningen från att bedriva verksamhet på en reglerad monopolmarknad till att vara verksamma på en avreglerad och konkurrensutsatt marknad. Det bör dock poängteras att DB Schenker är en av de mest lönsamma verksamheterna inom Deutsche Bahn som redovisar mycket god omsättnings- och resultatutveckling.
Om styrelsen i Deutsche Bahn den 8 februari beslutar att släppa in minoritetsägare i DB Schenker och Arriva så blir den stora frågan vilka investerare som vill investera i aktier i dessa verksamheter och samtidigt få ett synnerligen begränsat ägarinflytande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078