23948sdkhjf

APM Terminals störningar drar ner containervolymer i Göteborg

Containervolymerna i Göteborgs Hamn minskade med 2 procent 2015 jämfört med 2014. Ett av skälen är de omfattande driftsstörningar som förra året drabbade APM Terminals containerterminal i Skandiahamnen.
Under 2015 ökade godsvolymerna i Göteborgs Hamn med drygt en miljon ton – från 37,1 miljoner ton 2014 till 38,2 miljoner ton 2015. Antalet skeppade bilar ökade med hela 29 procent, medan containervolymerna minskade med 2 procent. Det framgår av en färsk sammanställning av godsvolymerna 2015.
Cirka 30 procent av Sveriges utrikeshandel går via Göteborgs Hamn, Nordens största. Nu har hamnen sammanställt godsvolymerna för år 2015. Volymutvecklingen går både upp och ner beroende på segment, men de totala godsvolymerna visar på en ökning med tre procent jämfört med 2014.
Under 2015 ökade hanteringen av bilar med hela 29 procent jämfört med föregående år. En delförklaring är Volvo personvagnars goda resultat under året som gick.
- Volvos framgångar med XC90 är förstås en starkt bidragande faktor till ökningen på bilsidan, säger Magnus Kårestedt, vd i Göteborgs Hamn. Mycket tyder också på att Volvos positiva trend håller i sig även in i 2016 med nya modeller och att leveranserna av XC90 till Asien förväntas sätta igång på allvar.
90 procent av Sveriges utrikeshandel sker med sjöfart och när det gäller handel med länder utanför Europa är det vanligast att varorna fraktas på containerfartyg.
Göteborgs Hamns 820 000 skeppade containrar 2015 innebar en nedgång med två procent jämfört med 2014.
En av orsakerna enligt Magnus Kårestedt är att de svenska containervolymerna totalt sett har minskat.
Utöver det har Transport & Logistik Idag/Transportnet under 2015 rapporterat om att APM Terminals containerterminal i Göteborgs Hamn har haft enorma problem med containerhanteringen, vilket skapat stor irritation hos varuägare, speditörer, åkerier, rederier och andra intressenter. Detta har bland annat medfört att ett antal varuägare, rederier och speditörer har lämnat Göteborgs Hamn till förmån för andra hamnar – främst i södra och västra Sverige.
Enligt APM Terminals och Göteborgs Hamn har den försämrade servicenivån mot rederier och transportörer orsakats av att APM Terminals har genomfört ett intensivt investeringsprogram under 2015.
- Men jag är övertygad om att de förbättringsåtgärder som genomförts kommer att bära frukt under kommande år, säger Magnus Kårestedt. Ett annat positivt tecken är att trafiken ökat i form av anlöp och större fartyg mot Asien i Göteborgs Hamn i slutet av 2015. Sammanlagt gör det att jag ser på 2016 med tillförsikt.
I Göteborg finns också Nordens största allmänna energihamn där hälften av Sveriges råoljeimport tas in. I energihamnen hanteras bensin, diesel, asfalt och en mängd andra produkter. Totalt hanterades 21,1 miljoner ton olja under 2015, vilket är en ökning med 10 procent jämfört med 2014.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078