23948sdkhjf

Trafikverkets GD vill underlätta för mindre entreprenörer

Generaldirektör Lena Erixon vill få bort krånglet för småföretagen som är leverantörer till Trafikverket.
Vi har många utmaningar i dag, behovet av resor och transporter fortsätter att öka i takt med urbanisering och tilltagande befolkningstillväxt, säger Lena Erixon, generaldirektör i Trafikverket. Om systemet ska fungera behöver vi tänka i tre steg. Först måste vi se om vi kan göra det vi gör på ett annat sätt, nästa steg är att bygga om och utnyttja det vi faktiskt har i form av infrastruktur och det tredje steget är att investera i nya lösningar.
Lena Erixon framförde detta i samband med Stora Infradagen i Stockholm den 29 januari.
- Men det får inte vara bara storstadsfokus eller fokus på järnvägar, eller för den delen andra enskilda system, säger hon. Sverige är större än så, och för många är vägen faktiskt det enda alternativet. Det måste vi ha klart för oss. En annan viktig aspekt är att systemen måste vara robusta, det visar inte minst tågstoppet i Stockholmsregionen den 28 januari.
Lena Erixon betonade att även Trafikverket har ett ansvar.
- Vi på Trafikverket är Sveriges största upphandlare och hur vi genomför våra upphandlingar har stor påverkan, säger hon. Därför arbetar vi bland annat med klimatkalkyler i underlagen. Det ska bidra till att öka lönsamheten när det gäller införande av ny teknik. Jag tycker att vi har gjort mycket. Vi har blivit bättre beställare och lagstiftningen har ändrats. Vi köper mer funktion och mindre detalj. Och vi ser effekterna allt tydligare i form av resultat och kostnadsbesparingar.
Lena Erixon kommenterade också den kritik som på senare tid av bland andra VTI-forskaren Johan Nyström och statens järnvägsutredare Gunnar Alexandersson riktat mot Trafikverkets agerande. Nyström menar att upphandlingssättet missgynnar mindre entreprenörer, Alexandersson att Trafikverket måste bli bättre på kvalitetskontroll och besiktning, istället för att arbeta i egen regi.
- Det är stor skillnad på projekten och därför också på vilken upphandlingsmetod som är den bästa för varje enskilt projekt, säger Lena Erixon. Totalentreprenader utgör cirka hälften av våra upphandlingar, men 30 procent av dem går till små och mellanstora företag.
Lena Erixon framhöll att kritiken är viktig och att det gäller att få bort krångel som eventuellt missgynnar mindre aktörer.
- När det gäller kvalitetskontrollen innebär det, som Gunnar Alexandersson mycket riktigt påpekar, att vi kortsiktigt måste förstärka vår kapacitet för att klara uppgiften, säger hon. Det anläggningsregister vi arbetar med nu är ett redskap. På lång sikt tror jag att ny teknik och automatiserad övervakning kan göra hela processen mer effektiv.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063