Green Cargo växlar upp i Karlshamn
Med start strax före årsskiftet är nu järnvägstrafiken till Karlshamns hamn fördubblad, från en till två avgångar per dag. I och med den nya tidtabellen dras också godståget med ellok ända till den nya kombiterminalen i Karlshamns hamn.
Sohana Josefsson framhåller att Green Cargo vill expandera och att bolaget har en dialog med Trafikverket, bland annat när det gäller tillgång till spår.
- Det är givetvis glädjande att kapaciteten har fördubblats, säger Mats Olsson, vd i Karlshamns Hamn. Det är ett steg helt i vår långsiktiga inriktning att en större andel gods ska gå på järnväg. Att trafiken har utvecklats så positivt och att Green Cargo nu ser Karlshamn som ”huvud-hub” i Blekinge med stor tillväxtpotential, är ett kvitto på att satsningarna som gjorts här i Karlshamn sedan flera år tillbaka, är riktiga.
Mats Olsson förklarar att Karlshamns Hamns nya kombiterminal kom i bruk på allvar förra året och att den nu även har försetts med ett elektrifierat rangerspår.
- Därmed ökas effektiviteten och kapaciteten i godshanteringen i Karlshamn avsevärt, säger han. Nu är det rustat för att möta den fortsatta tillväxten av gods via Karlshamn.
Mats Olsson förklarar att Karlshamn redan är störst i Sverige på rullande gods till de baltiska länderna.
- Kombiterminalen är en tillgång för hantering av allt gods, inte enbart sjö- och intermodalt gods, och befäster Karlshamns position som viktig godsnod i regionen och i landet, säger han.