Norge bildar brottsenhet mot transportkriminalitet
Jon Molnes betonar att enheten inte kommer att vara involverad i kontroller på fältet – utan man kommer att arbeta med insamling av information och forma en organisation som undersöker och kan se mer grundligt på regelbrott i trafiken och inom transportsektorn.
- Vi vill till exempel kunna gå mer på djupet om det upptäcks missförhållanden som brott mot kör- och vilotidsbestämmelser och olaglig cabotage. Detta ger oss större möjlighet att se historiken i det berörda åkeriet/speditören/företaget istället för att enbart straffa chauffören, säger Jon Molnes.
Den nya enheten som nu etableras i Norge har mycket att ta tag i inom det norska vägverkets område. Det handlar bland annat om följande typer av illegal verksamhet:
Transportkriminalitet
Förfalskningar (förarkort, körkort, kompetensbevis för yrkesförare).
Byte av identitet/kloning av lastbilar och övriga fordon.
Teknisk manipulering (färdskrivare, kilometerräknare, trimning).
Utdömda och trasiga fordon (bristfälliga reparationer, stulna delar osv).
Ombyggda fordon (smugglarbilar med mera).
Fiktiva periodiska fordonskontroller.
Icke godkända verkstäder.
Olagliga trafikskolor.
Fusk vid teoriprov.
Kryphål i regelverk som utnyttjas för att få ekonomisk vinning.
Statens vegvesen framhåller att svindleriet inom transportområdet på olika sätt får konsekvenser för trafiksäkerhet, konkurrensvillkor, miljö, trafiktillstånd, skatt, avgifter och arbetslivskriminalitet. En av utmaningarna är att regelverk som inte följs hör till olika myndigheters ansvarsområden. Därmed pulveriseras ansvaret. Problemställningar hamnar mellan flera stolar utan att någon tar tag i dem.
Detta är uteslutande till fördel för de kriminella elementen.
- För att lyckas är det nödvändigt att vi tar ett helhetsansvar inom vårt område, och att offentliga myndigheter samarbetar bra och delar information, säger Jon Molnes. Men även branschen måste bidra till att städa upp.
Jon Molnes framhåller att Statens Vegvesen har som mål att verkställa åtgärder som gör det svårare att tjäna stora pengar på lagöverträdelser och kriminalitet inom trafik- och transportområdet.
- Det handlar nämligen alltid om pengar, säger han. Men först av allt måste vi skapa bra rutiner för insamling och strukturering av information, så att vi kan analysera och dokumentera, vad, hur, vem, omfattning och när brottet sker. Det kommer att bli ett bra underlag för att arbeta med regelverk, rutiner och arbetsprocesser. Vidare kommer god dokumentation vara viktig för det myndighetsöverskridande samarbetet och inte minst ett bidrag till mer målinriktat arbete. Vi kommer att samarbeta nära med interna och externa resurser, och värdera åtgärder som bidrar till att öka risken för att bli upptäckt.