Autolinks järnvägsbolag avvecklas
Autolink-ägda Cargolink har beslutat att avveckla sin verksamhet. Cargolink har på senare tid haft allvarliga säkerhetsbrister. Statens Jernbanetilsyn i Norge meddelade bolaget att Cargolinks trafiktillstånd skulle dras in om inte bristerna åtgärdades.
Statens Jernbanetilsyn arbetar med att upprätthålla neutrala konkurrensvillkor för samtliga godstågoperatörer och har under flera år lämnat förslag på åtgärder med sikte på att bidra till tillgång – på lika villkor – till terminaler och järnvägsrelaterade tjänster.
- Som marknadsövervakare ser vi att det kan vara problematiskt för nya aktörer att konkurrera med etablerade bolag som genom ägarskap och historiska förhållanden kan ha en rad konkurrensfördelar, säger Erik Ö. Reiersöl-Johnsen.
Statens Jernbanetilsyn har behandlat flera av Cargolinks brev till myndigheten där Cargolink klagar på konkurrensförhållandena i järnvägsbranschen.
- Vi hoppas att departementets järnvägsreform i Norge gör det lättare för nya aktörer, säger Erik Ö. Reiersöl-Johnsen.
Samtidigt finns det säkerhetsmässiga krav som måste följas för att få driva järnvägsverksamhet. Regelverket – som till stor del är ett EU-regelverk – är strängt. Regelverket gäller lika för alla de 33 järnvägsbolag som är verksamma i Norge – antingen de är stora eller små, offentliga eller privata eller om de är verksamma med person- eller godstrafik.
I ett pressmeddelande uppger Cargolink att en av flera orsaker till avvecklingen av bolaget är ”ständiga och starkt resurskrävande revisioner” från Statens Jernbanetilsyn.
- Vi bedriver en riskbaserad tillsyn, säger Erik Ö. Reiersöl-Johnsen. Bolag som visar att de har utmaningar med att följa regelverket, kommer att uppleva mer frekventa kontroller än bolag som visar att de har god styrning på verksamheten. Så måste det naturligtvis vara när vi är ålagda att förvalta myndigheternas regelverk.
Carolina ingår i Autolink-koncernen. Transport & Logistik Idag/Transportnet rapporterade i december 2015 om att Autolinks svenska bolag Autolink Sverige varit föremål för en företagsrekonstruktion under hösten 2015.
Under hösten 2015 undersökte Autolink Sverige möjligheterna att träffa ett ackord med sina oprioriterade borgenärer. Autolink försökte även omförhandla avtal med sina kunder i syfte att öka intäkterna.
Vid årsskiftet 2015 - 2016 fusionerades Autolink med konkurrenterna Skandiatransport, Scandinavian Motortransport och Dansk Motortransport.