23948sdkhjf

Rekordomsättning men försämrad lönsamhet för Bring/Posten Norge

Bring/Posten Norge redovisar ett resultat före skatt för 2015 på motsvarande cirka 155 miljoner svenska kronor (151 miljoner norska kronor), vilket är en försämring jämfört med 2014 då resultatet före skatt uppgick till motsvarande cirka 738 miljoner svenska kronor (720 miljoner norska kronor).
Det framgår av Bring/Posten Norges årsredovisning som offentliggjordes på fredagen.
Bring/Posten Norge redovisar en omsättning på motsvarande cirka 26 miljarder svenska kronor (25 miljarder norska kronor), vilket är en omsättningsökning med 2,7 procent jämfört med 2014.
Resultatet före engångseffekter och avskrivningar uppgick till motsvarande cirka 704 miljoner svenska kronor (686 miljoner norska kronor), vilket är en minskning med 26,5 procent jämfört med 2014.
Koncernen har fortsatt starkt fokus på kostnadsbesparande åtgärder, men nedgången i oljeindustrin och följdeffekterna av detta fick stora resultatmässiga konsekvenser för flera av koncernens verksamhetsområden.
- Vi upplever en markant nedgång i aktiviteterna på den norska marknaden och styrkan i konjunkturnedgången är kraftigare än vad vi förutsåg, säger Dag Mejdell, koncernchef i Bring/Posten Norge. Resultatet är därmed svagare än väntat och 2016 kommer också att bli ett krävande år för koncernen. Vi har verkställt åtgärder för att möta utvecklingen.
Bring/Posten Norges logistiksegment, som bland annat omfattar den omfattande lastbilstrafiken i både Norge och Sverige och en del andra länder, samt Bring Citymail, redovisar en omsättning för 2015 som var motsvarande cirka 857 miljoner svenska kronor (836 miljoner norska kronor) högre jämfört med 2014. Omsättningsökningen kommer främst från de nordiska länderna förutom Norge.
Bring/Posten Norge-koncernens verksamhet utanför Norge redovisade en omsättning för 2015 på motsvarande cirka 9,0 miljarder svenska kronor (8,8 miljarder norska kronor), vilket är en ökning med 8,9 procent jämfört med 2014. Detta motsvarar 35,3 procent av koncernens sammanlagda omsättning, jämfört med 33,3 procent 2014. Den lägre aktiviteten i den norska oljesektorn påverkade nämligen även Bring/Posten Norges norska logistikverksamhet/lastbilstransporter. Samtidigt fortsätter tillväxten inom näthandel och koncernens sammanlagda e-handelsvolymer ökade 2015 med 6 procent.
- På en krävande logistikmarknad är näthandeln ett viktigt tillväxtområde, säger Dag Mejdell. Vi är redan den suveräna Norgespecialisten och tillväxten kommer nu huvudsakligen från den nordiska verksamheten.
Under 2015 minskade Bring/Posten Norges adresserade brevvolymer med 6,4 procent och volymnedgången förväntas att tillta framöver. Orsaken är övergången till digitala lösningar inom både den privata och den offentliga sektorn.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078