23948sdkhjf

BDX tar hand om vägunderhållet i Boden

Trafikverket ger BDX i uppdrag att ansvara för vägunderhållet i Boden – ett uppdrag som omfattar närmare 85 mil väg.
- Vi har haft avtalet för Bodens driftområde i två omgångar, totalt tio år, mellan 2000 och 2010, säger Björn Lindbäck, affärschef Väg & Mark i Norrbotten i BDX. För mig personligen känns det extra roligt eftersom jag har varit driftchef för driftområde Boden tidigare. Vi tar med oss de erfarenheter vi har sedan tidigare in i det här avtalet.
Kontraktet löper på fyra år, med option på ytterligare max två år, och innebär vinterunderhåll med bland annat snöröjning och halkbekämpning samt sommarunderhåll av vägnätet där bland annat underhåll av grusvägare och slåtter ingår. Utöver driften och underhållet av vägnätet tillkommer även vägbyggnadsarbeten och förbättringsarbeten.
- Vi kommer att sysselsätta tre till fem personer plus utförarorganisation i det här uppdraget, säger Björn Lindbäck. Det kommer naturligtvis att variera över året med toppar sommartid och vintertid. Trafikverket gör löpande kvalitetskontroller av att uppdragen sköts på rätt sätt.
Björn Lindbäck framhåller att trafikanterna är en viktig värdemätare.
- Om vi inte sköter vårt uppdrag ökar klagomålen till Trafikverket och då får vi höra det, säger han. I de två föregående avtalsomgångarna hade vi hög nivå i utförandet, med få klagomål, och så ska vi fortsätta även den här omgången.
Det här nya kontraktet kompletterar BDX befintliga avtal med Trafikverket, det vill säga det avtal som sedan tidigare finns för mark- och beläggningsarbeten i Bodens kommun.
- Avtalet med Trafikverket är värt ungefär 94 miljoner kronor över sex år, vilket gör att vi kan skapa en långsiktig organisation för uppdraget, säger Björn Lindbäck. Och eftersom Boden är ett viktigt område för oss gör det här att vi ytterligare kan förstärka vår närvaro i Boden.
Avtalet är ett LoU-avtal med Trafikverket som avtalspart, för 4+1+1 år. Total upphandlad väglängd är cirka 839 kilometer varav cirka 374 kilometer grusväg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081