23948sdkhjf

Arbetsgivare och fack efterlyser ändrad tillsyn av kör- och vilotider

Sveriges Bussföretag och Kommunal uttalar i ett gemensamt brev till Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren sin oro över de konsekvenser som den nuvarande svenska tillämpningen av kör- och vilotidsbestämmelserna får för den svenska bussbranschen.
Det europeiska regelverket är i sig väldigt strikt och den svenska tillsynen är ovanpå det en av de mest rigida i Europa. Svenska bussbolag vittnar om att det i praktiken är närmast omöjligt att följa regelverket. Hittills har inget företag som haft tillsyn i form av Transportstyrelsens företagskontroll klarat sig utan anmärkningar.
Transportstyrelsens tillsyn vid företagskontroller av kör- och vilotider leder till att företagen riskerar indraget trafiktillstånd eller att företagets trafikansvarige mister sitt tillstånd, redan för ett litet antal försumbara förseelser. Ett exempel på sådana överträdelser kan vara att man inte sätter in färdskrivarkortet vid enstaka förflyttningar av tomma bussar på depåområden.
- Självklart ska kör- och vilotider finnas, säger Johan Ingelskog, enhetschef Arbetsplats- och avtalsenheten på Kommunal. Men vi menar att konsekvensen sett till själva förseelserna inte är rimliga med dagens regelverk och tillsyn. I förlängningen kan förarnas jobb äventyras på grund av bagatellartade förseelser.
Anders Norberg, tillförordnad vd i Sveriges Bussföretag, framhåller att dagens ordning också kan innebära att flera av de företag som i dag kör upphandlad busstrafik åt landets regionala kollektivtrafikmyndigheter och kommuner förlorar sina tillstånd.
- Något som innebär att offentliga upphandlingar för stora belopp kan behöva göras om, säger han.
Det regeringsuppdrag om att utreda möjligheten till en mer flexibel tillsyn av kör- och vilotidsbestämmelserna som Transportstyrelsen fått är både Sveriges Bussföretag och Kommunal positiva till.
- Men utredningen ska vara klar först i maj 2017 – åtgärder måste vidtas redan i dag, säger Granberg och Norberg. Vi uppmanar därför tillsammans myndigheten att redan nu se över sina rutiner och diskutera en ändrad praxis. Framförallt att i större utsträckning tillämpa frågan om proportionalitet i sina bedömningar. Annars riskerar vi utslagning av en hel bransch. En bransch som i dag har 24 000 anställda förare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078