23948sdkhjf

Blåkläder investerar 40 miljoner i ny logistiklösning

40 000 kvadratmeter är inte tillräckligt när Blåkläder expanderar kraftigt. För att slippa bygga till satsar man nu 40 miljoner kronor på en ny helautomatisk logistiklösning i Svenljunga. Förutom effektivare lagerhantering så är bättre arbetsmiljö, snabbare orderhantering och ökad leveranssäkerhet fördelarna med det nya systemet.
Förutom effektivare lagerhantering så är bättre arbetsmiljö, snabbare orderhantering och ökad leveranssäkerhet fördelarna med det nya systemet.
- Vi behöver mer utrymme för både kontor och lager, säger Anders Carlsson, vd i Blåkläder. Det här blev ett effektivt sätt att expandera i befintliga lokaler eftersom vi kan effektivisera vår lageryta med 60 procent.
Blåkläder är ett av de första företagen i Sverige som investerar i logistiklösningen Autostore. Förutom effektivare disponering av lagerytan så ger Autostore bättre arbetsförhållanden för lagerpersonalen.
- Vi ser många fördelar med systemet, säger Anders Carlsson. Inte minst att de är mer ergonomiskt riktigt för vår personal med bland annat färre tunga lyft och mindre olycksrisker när vi inte längre använder oss av truckar. Vi blir också snabbare i vår orderhantering och får ut fler artiklar per dag.
Autostore är byggd som en stor kub med olika boxar. Varje box har ett nummer kopplat till en varuartikel. Högst upp på kuben assisterar robotar som på kommando hämtar och levererar de artiklar som personalen efterfrågar.
- Enklast förklarat så vänder vi på hela lagerhanteringen, säger Anders Carlsson. Tidigare körde vi runt med truckar, fyllde på och plockade varor. Nu gör vi tvärtom – personalen står vid stationer och varorna kommer till dem.
Systemet drar extremt lite energi och är ur miljösynpunkt en genomtänkt lösning. I första steget kommer Autostore hantera 28 000 boxar på lagret men Blåkläder planerar redan för en dubblering.
- Vi är inne i en starkt expansiv fas, säger Anders Carlsson. 2015 var ett rekordår på många sätt och vi fortsätter framåt med samma energi.
Blåkläder är känt för sitt konkurrenskraftiga koncept med egen produktion och lagerhantering, starka produkter och långsiktiga ägare. Företaget räknar med en investering på omkring 40 miljoner kronor i logistiksystemet Autostore som kommer att vara i drift i maj.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079