23948sdkhjf

Alfr. Andersson Bolagen och Dantra förlorar Statoil-transporter

Alfr. Andersson-bolagen (AA Tank) och Dantra är förlorare medan Martinsen, Wallners och franska Samat är vinnare i Statoil Fuel & Retails omfattande transportupphandling för drivmedelsdistribution i Sverige.
Det framgår av aktuell information från initierade källor som Transport & Logistik Idag/Transportnet.se tagit del av.
Norska Martinsen Transports svenska bolag Martinsen Transport AB får från och med den 1 juli i år i uppdrag att transportera drivmedel för Statoil Fuel & Retail AS från depåerna i Norrköping och Västerås till Statoils stationsnätverk i detta område. Uppdraget innebär att Martinsen utökar sin personalstyrka med cirka 20 anställda.
Uppdraget innebär dessutom att Martinsen utökar sin fordonsflotta med sex nya tankbilsekipage. Detta är första gången Martinsen Transport tecknar ett långsiktigt avtal med Statoil. Martinsen har tidigare haft ett flerårigt avtal med drivmedelskedjan Jet (numera Ingo) som ägs av Statoil. Martinsen förlorade det avtalet 2010 i samband med den föregående upphandlingen.
Hittills använder sig Statoil Fuel & Retail av Hoyer-ägda Gran Taralrud för drivmedelsdistribution från depåerna i Norrköping och Västerås till bolagets stationsnätverk i dessa områden.
I den nya upphandlingen får Gran Taralrud i uppdrag att transportera drivmedel från oljedepåerna i Göteborg och Halmstad samt från Jönköping till Statoils stationsnätverk i dessa områden. Det innebär uppdrag för 11 tankbilsekipage och cirka 35 lastbilsförare. Dessutom behåller Gran Taralrud drivmedelstransporterna från depån i Stockholm till Statoils stationsnätverk i detta område. Uppdraget från Stockholms-depån omfattar 9 tankbilsekipage och cirka 30 förare.
Drivmedelsdistributionen för Statoil från Göteborg och Jönköping har hittills utförts av Alfr. Andersson bolagen-ägda AA Tank medan danska Dantras svenska bolag har skött distributionen från Halmstad.
AA Tank har dessutom utfört drivmedelsdistributionen för Statoil från oljedepån i Karlstad. I Karlstad är det Wallners Åkeri i Falun som tar över detta uppdrag för Statoil. Det innebär att både AA Tank och Dantra förlorar sina transportuppdrag för Statoil. För AA Tank innbär förändringen att bolaget säger upp cirka 35 medarbetare.
Anton Aarsrud, vd i Alfr. Andersson Bolagen och AA Tank, säger till Transport & Logistik Idag/Transportnet.se att det inte är samma ”Statoil” som genomfört den här aktuella upphandlingen som gjorde den förra.
- I mellantiden har moderbolaget Statoil ASA sålt de flesta av sina kringverksamheter, däribland sitt stationsnät med tillhörande distribution, säger han till Transport & Logistik Idag/Transportnet.se. Köpare är ett kanadensiskt bolag som specialiserat sig på stationsnät runt om i världen.
Wallners Åkeri i Falun får dessutom ansvaret för drivmedelsdistributionen för Statoil från depåerna i Gävle, Sundsvall, Homsund och Luleå – ett uppdrag som Gran Taralrud hittills har ansvarat för. Gran Taralrud har i viss utsträckning använt sig av Wallners Åkeri som underleverantör i det nuvarande kontraktet. Den nya transportupphandlingen för Statoils drivmedelsdistribution i Sverige innebär att Wallners Åkeri utökar sina uppdrag för Statoil, från 4 tankbilsekipage och 12 förare till 14 tankbilsekipage och ett 40-tal förare.
Dantra förlorar dessutom drivmedelsdistributionen för Statoil från depåerna i Malmö och Kalmar. Ny transportör för Statoil från dessa depåer till tankstationer i södra Sverige är franska Samat, som sedan tidigare bland annat utför drivmedelsdistribution för Statoil i Polen. Förändingen för drivmedelsdistributionen från depåerna i Malmö och Kalmar träder i kraft den 1 september i år. Dantra fortsätter med sin befintliga svenska verksamhet som omfattar kemtransporter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062