23948sdkhjf

Erik Froste slutar som vd i Södertälje Hamn

Branschprofilen Erik Froste väljer efter tio år som vd i Södertälje Hamn att avsluta sitt uppdrag. Nu tar han sig an nya utmaningar på Thor Shipping och Transport. När han tillträder sin nya tjänst är ännu inte bestämt då rekrytering av ny hamn-vd ska påbörjas först.
- Det har varit tio roliga och lärorika år för mig här på Södertälje Hamn, säger Erik Froste. Vi har bland annat ökat våra bilvolymer och fått många nya affärer som gjort att hamnen nu går med vinst. Dessutom är jag mycket stolt över det miljöarbete vi har bedrivit. Men nu är det dags för mig att prova något nytt. Jag kommer att jobba som affärsutvecklare och platschef på Thor Shipping och Transport.
Claes Hellgren, styrelseordförande i Södertälje Hamn, framhåller att Erik Froste är en mycket drivande person och att han som vd varit viktig för hamnens utveckling.
- Han har också varit respekterad i Hamnsverige, säger han. Erik kom från rederibranschen och det är naturligt att han nu åter vill söka sig till denna bransch.
Stefan Hollmark, koncernchef i Telge, där Södertälje Hamn ingår, framhåller att det alltid är tråkigt att tappa engagerade och kompetenta medarbetare.
- Samtidigt är jag glad för Eriks skull, som nu får nya utmaningar, säger han.
Nu inleds en rekryteringsprocess för att hitta en ny vd till Södertälje Hamn. Av det skälet kan man ännu inte säga när Erik slutar, men som längst är det sex månader.
Under många år, både inom Sveriges Hamnar, Sjöfartsforum och de senaste åren sedan han startade Ostkusthamnar i Samverkan, har Erik Froste arbetat mycket mot politiker på riksplanet för att förmå dem att ge sjöfarten en chans så att sjöfarten ska kunna avlasta landinfrastrukturen.
- Nu när de åtminstone delvis har levererat, då vill jag arbeta med detta mer praktiskt, säger Erik Froste till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Att då ansluta mig till Thor Shipping & Transports gäng, som redan har en shortsea linje mellan Storbritannien, Nederländerna och Mälardalen, känns naturligt och utmanande. Nu ska jag hjälpa Thor Shipping & Transport att visa att det går att överföra gods från landsväg till sjöfart, något som är väldigt bra både för miljön och för Sveriges samhällsekonomi.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063