23948sdkhjf

Tysk portohöjning ska göra Deutsche Post DHL mer lönsamt

Strejker och brister i IT-system är främsta orsakerna till vinstminskningen i Deutsche Post/DHL. Genom den största portohöjningen på 30 år och med en ”storstädning” inom fraktverksamheten räknar den tyska post- och logistikjätten med att redovisa högre lönsamhet när det om ett år är dags för bokslut för 2016.
Det framkom när Deutsche Post DHL på onsdagen presenterade koncernens årsredovisning för 2015.
Trots att den tyska post- och logistikjätten redovisar en omsättningsökning med 4,6 procent för 2015 jämfört med föregående år och trots att volymökningen fortsätter inom paket- och expressverksamheterna, redovisar Deutsche Post DHL en resultatminskning för 2015 jämfört med 2014. Under flera år tidigare har koncernen redovisat en resultatförbättring från år till år.
Hela Deutsche Post DHL koncernen redovisar ett resultat före räntor och skatt (EBIT) för 2015 på motsvarande cirka 24 miljarder kronor (2,4 miljarder euro), vilket är en minskning med 18,7 procent jämfört med 2014.
Omsättningen för Deutsche Post DHL ökade med närmare 5 procent till motsvarande cirka 581 miljarder kronor (59,2 miljarder euro).
Hösten 2015 belastades koncernen med motsvarande cirka 3,4 miljarder kronor (345 miljoner euro) till följd av brister och problem i ett IT-system som implementerats inom Deutsche Post DHL:s fraktverksamhet.
Vid presentationen av årsbokslutet för 2015 under onsdagen förklarade koncernledningen att man inte är tillfreds med utvecklingen inom sin speditionsverksamhet i Global Forwarding inklusive DHL Freight. Flygfraktverksamheten inom DHL Global Forwarding redovisar en tillbakagång för 2015 med 8,3 procent jämfört med 2014. Även sjöfraktvolymerna redovisar en blygsam minskning med 0,1 procent.
DHL Global Forwardings landtransportverksamhet, som bland annat omfattar en stor del av bolagets lastbilstransporter, redovisar för 2015 en volymökning med 7,7 procent jämfört med 2014.
Under presskonferensen då Deutsche Post DHL:s siffror för 2015 presenterades, lyfte koncernledningen fram B2C-verksamheten i Sverige – det vill säga leveranser från företag till konsumenter - och hellasttransporter i Tyskland fram som positiva tillväxtområden. Sammanlagt redovisar Deutsche Post DHL:s affärsområde Global Forwarding ett resultat före räntor och skatt (EBIT) på motsvarande cirka 1,8 miljarder kronor (181 miljoner euro) för 2015 vilket är en tillbakagång jämfört med 2014 då affärsområdet redovisade ett EBIT-resultat på motsvarande cirka 1,9 miljarder kronor (193 miljoner euro).
Koncernchefen för Deutsche Post DHL, Frank Appel, framhöll på onsdagen att man under innevarande år räknar med att förbättra lönsamheten så att koncernen för 2016 ska kunna redovisa ett EBIT-resultat på motsvarande cirka 36 miljarder kronor (3,7 miljarder euro).
Detta ska åstadkommast bland annat genom att tyska posten nu ska genomföra den största portohöjningen i Tyskland sedan 30 år tillbaka för standardbrev.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063