23948sdkhjf

DHL, Bring och Posti fördjupar samarbetet

Bring, DHL och finska posten (Posti) inleder nu ett samarbete som ska stärka distribution och leveranser av paket.
Det är Posten Norge/Bring, DHL Parcel Europe, DHL Freight Sweden och finska Posti som ingår samarbete för att möta trenden med ökad internationell näthandel och kundernas behov av tillgång till ett europeiskt nätverk för distribution av näthandelsförsändelser.
Med det nya samarbetet räknar de norska, tyska och finska postkoncernerna med att kunna erbjuda snabbare leveranstid för paket till och från 16 europeiska länder. Samarbetet innebär även att näthandelsbutiker får enklare tillgång till distributionstjänster mellan och inom länderna.
- Posten Norge och Brings kunder får ett effektivt och sömlöst nätverk för att sända paket till och från Europa, något som är viktigt i en tid med ökande näthandel, säger Dag Mejdell, koncernchef i Bring Posten Norge. Vi har stärkt vårt erbjudande och blivit en av de största logistikaktörerna i Norden.
Bring Danmark har de senaste åren byggt ut ett omfattande paketleveransnät, som i likhet med det norska nätet nu blir en del av det europeiska nätverket. Det innebär en avsevärd volymökning i Brings danska nätverk.
I Sverige finns sedan flera år ett befintligt samarbete mellan DHL och Bring. Nu utvidgas samarbetet ytterligare, bland annat med en ny spårningslösning för svenska konsumenter.
I det nya samarbetet ansvarar Posti för Finland och de baltiska länderna.
I Norge har Bring/Posten Norge det mest omfattande nätverket och används av alla pakettransportörer för leverans av paket till norska konsumenter.
- Undersökningar visar att 75 procent av europeiska nätbutiker inte fullt ut utnyttjar möjligheterna med gränsöverskridande handel, säger Dag Mejdell. Det här nätverket förbättrar möjligheterna till internationell handel och vi ser en stor potential i detta samarbete.
Bring/Posten Norges företagskunder får genom det nya samarbetet tillgång till ett europeiskt nätverk som omfattar 42 000 servicepunkter i Sverige, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Österrike, Polen, Tjeckien, Slovakien, Nederländerna, Belgien, Luxemburg och Frankrike.
På motsvarande sätt får DHL:s företagskunder i Sverige tillgång till samma omfattande europeiska nätverk.
Samarbetet innebär dessutom att DHL och Posti får enklare tillgång till Brings och Posten Norges nätverk i Norge och Danmark.
- Tack vare det här samarbetet kommer det inte längre att vara någon skillnad mellan länderna som ingår i nätverket när det gäller gränsöverskridande paketleveranser, säger Jukka Rosenberg, Senior Vice President, Parcel and Logistics Services i Posti. Varje partner i nätverket har finjusterat sina processer för att göra driften harmonierande och för att tillåta näthandlare att förse sina kunder med ännu mer transparenta och tillförlitliga leveranser.
Jürgen Gerdes, CEO i Post – eCommerce – Parcel i Deutsche Post DHL framhåller att det nya samarbetet innebär att man erbjuder 22 miljoner personer som handlar via nätet i norra Europa bekväm tillgång till det största pakethandelsnätverk i det området.
- Tillförlitlighet och flexibilitet inom logistikområdet är avgörande för att nå framgång inom näthandel, säger han. Tillsammans med våra partner kommer vi att erbjuda den infrastruktur och den servicenivå som krävs för en framgångsrik näthandel.
Carl-Anders Keller, Vice President Marketing & Sales, DHL Freight Sweden, säger till Transport & Logistik Idag/Transportnet att bolagets kunder har efterfrågat B2C-logistiklösningar för Norden och övriga Europa.
- Det är därför glädjande att vi, tillsammans med pålitliga partners med väl utbyggd infrastruktur, kan erbjuda en enkel och komplett lösning, säger han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062