23948sdkhjf

Utstationeringsdirektivet får ingen direkt påverkan för åkerier

Initierade källor som Transport & Logistik Idag/Transportnet varit i kontakt med konstaterar att det förslag till ändringar i direktivet om utstationering av arbetstagare som Europeiska kommissionen presenterade i förra veckan och som statsminister Stefan Löfvén och arbetsmarknadsminister Ylva Johansson lovordade, troligen inte direkt kommer att påverka vägtransporter.
Dock uppmärksammas åkeribranschen genom att det nya förslaget lyfter fram att det finns allvarliga problem inom den, såsom tvetydig och icke transparent lagstiftning, med mera.
Det som har varit svårt att föra fram i diskussionen är hur det ska fungera för en lastbilsförare som utför transport mellan två till tre länder under en och samma dag, en vardag som är ganska vanlig i dagens transportbransch.
Detta är omöjligt – såväl administrativt som tekniskt. Ska en lön gälla två timmar på morgonen i exempelvis södra Sverige, en annan några timmar medan till exempel Danmark passerats och en tredje och fjärde när man kör genom Tyskland på väg till exempelvis Nederländerna. Ett helt stycke i det nya förslaget beskriver just denna problematik. Slutsatsen är att det bör skrivas särskilt anpassade regler för vägtransporter, något som EU-kommissionen som bekant arbetar med just nu i sitt så kallade vägpaket.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064