23948sdkhjf

De segrade i Toyotas truckdesigntävling

Toyota Material Handling Europes jury har utsett de vinnande designförslagen på temat ”Forklifts. Like you’ve never seen them before”. Vinnarna tillkännagavs vid Toyotas pressvisning inför CeMAT-mässan och priserna består av såväl pengar som möjligheten att söka en praktikplats på Toyotas Design Center.
Toyota Material Handlings målsättning är att tillhandahålla enastående transportlösningar, men man kan alltid gå lite längre. Därför fokuserar den andra upplagan av designtävlingen på gaffeltruckar med temat ”Forklifts. Like you’ve never seen them before.” Deltagarnas uppgift var att modernisera eller revolutionera utseendet och funktionen hos Toyotas gaffeltruckar. De har möjlighet att sätta sin prägel på framtidens transportdesign och samtidigt vinna en ansenlig prissumma.
Årets tävling rönte fyra gånger så stort intresse som den första upplagan. Företaget tog emot 565 tävlingsbidrag (jämfört med 132 vid förra designtävlingen 2014) och till slut bedömdes 100 bidrag.
Välförtjänt vinnare av designtävlingen är Flock, som designades av belgaren Fabian Breës från Antwerpens universitet. Han designade en effektiv produkt som är både kostnads- och energibesparande. Juryn bedömde att det var det bästa konceptet eftersom den undviker svinn (kallas för ”muda” på japanska och används av Toyota för att effektivisera processer).
Andrapristagare är Josef Cerny från Slovakien. Hans DLS (Drone Logistic System) är en futuristisk och uppseendeväckande lösning som påminner om en snyggt designad sportbil.
Tredjeplatstagare är de finska studenterna Antti Laukkanen, Sami Laiho och Valjami Räisänen. Tillsammans designade de Toyota KAMU som visar en perfekt harmoni mellan människa och maskin, vilket passar Toyotas tankesätt väldigt bra. De tre designstudenterna studerar vid masterprogrammet i Transportdesign vid Designhögskolan i Umeå. Högskolan rankas som en av världens bästa designutbildningar.
- Den första upplagan av vår designtävling visade sig vara ett utmärkt sätt att lära känna unga och talangfulla designers i Europa, säger Magnus Oliveira Andersson, Head of Design vid Toyota Material Handling Europes designcenter. Det var mycket lyckat, och årets tävling har vuxit, utifrån både den globala uppmärksamheten och antalet bidrag. Vi är väldigt nöjda över resultatet, och vi har valt ut vinnarna baserat på deras intressanta koncept och lovande designlösningar.
Den här tävlingen kommer nu att vara ett återkommande evenemang vartannat år, och nästa kommer att äga rum 2018.
Vinnarna av första, andra och tredje pris tilldelas prissummor på € 5000, € 3000 respektive € 1500. Dessutom fick allmänheten rösta fram ett People’s Award-pris med prissumman € 1500. Josef Cerny, som kom på en hedrande andraplats, vann även allmänhetens röst med sin designlösning vid namn ”DLS”. Samtliga vinnare har dessutom möjlighet att ansöka om en betald sexmånaders praktiktjänst hos Toyota Material Handlings Design Center.
Den första designtävlingen Toyota Logistic Design Competition lanserades 2013 och hade temat ”Tow tractors: industrial machines in need of a makeover”. Studenter och nyutexaminerade designers över hela Europa bjöds in och uppmanades att skicka in sina designförslag. Den andra upplagan av designtävlingen fokuserar på gaffeltruckar med temat ”Forklifts. Like you’ve never seen them before.” Toyota Logistic Design Competition kommer att öppnas för bidrag igen under 2017.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069