23948sdkhjf

Johanssons kör med HVO för Martinsons

Johanssons Åkeri i Bygdsiljum – som sedan mer än 30 år sköter en stor del av Martinsons transporter – gick i februari över till det temperaturoberoende drivmedlet HVO. Det innebär att en betydande del av råvaru- och färdigvarutransporterna nu drivs av fossilfritt bränsle året om.
De senaste två åren har Johanssons fordonsflotta drivits med biodieselbränslet RME under sommarhalvåret och diesel resterande tid av året.
Övergången till HVO är ett led i det ständiga miljöarbete som bedrivs inom samtliga delar av Martinsons.
- Vi ser våra transporter som en viktig del av resten av verksamheten, säger Ulrika Wågberg, inköpschef i Martinsons. Med HVO får vi ännu lägre koldioxidutläpp och minskar våra klimatavtryck ytterligare. Det går hand i hand med det företag vi vill vara.
HVO är ett förnybart bränsle som kan blandas med eller helt ersätta diesel. Eftersom Johanssons Åkeri redan tidigare anpassat sina motorer till RME krävdes det inga större åtgärder för att övergå till HVO.
- Det är bättre än RME av flera orsaker, säger Ulrika Wågberg. Det ger ännu lägre koldioxidutsläpp, och samma förbrukning per mil som diesel. Dessutom är det driftsäkert eftersom det inte är beroende av temperatur på samma sätt som RME. Vi har testkört med HVO under en kall period med deråt 30 minusgrader utan problem, så det känns väldigt stabilt.
På Johanssons Åkeri i Bygdsiljum är man nöjda med resultatet och utfallet av testkörningen med HVO.
- Det är lite tidigt att utvärdera det, men som det ser ut så verkar det fungera utan problem, säger Roger Johansson, vd i Johanssons Åkeri.
Johanssons Åkeri sköter även transporterna åt biobränsleföretaget Rebio, där Martinsons är en av delägarna. Även Rebio ser övergången till HVO som ett steg mot en fossilfri fordonsflotta, något som ligger i linje med Rebios gröna profil som leverantör av förnybara träbränslen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062