Linde lanserar nya robottruckar
Nu lanserar Linde Material Handling två nya truckmodeller i robottrucksserien Linde Matic. Linde Material Handlings målsättning är att på längre sikt kunna erbjuda automatiserade versioner av alla produktserier och genom lanseringarna av låglyftaren Linde T-Matic och motviktsstaplaren Linde T-Matic AC tas nästa steg på vägen dit.
Nu utökas sortimentet med robotversioner av två av Lindes populäraste lagertruckar; låglyftaren T-Matic och motviktsstaplaren L-Matic AC. De obemannade truckarna navigerar på egen hand enligt förutbestämda rutter vilket säkerställer hög säkerhet och effektivitet. Truckarna är utvecklade i samarbete med robotleverantören Balyo.
Med Lindes robottruckar får logistikbranschen möjlighet att effektivisera sitt interna materialflöde, steg för steg. I första steget, som passar verksamheter med enklare arbetsuppgifter, kan truckarna arbeta helt på egen hand, utan uppkoppling. I de fallen läggs arbetsorderna in direkt via truckens pekskärm eller dator. I steg två ansluts truckarna till verksamhetens lagerstyrningssystem och interagerar med andra maskiner och installationer, exempelvis streckkodsläsare eller rörelsesensorer. I det tredje stegat kan mjukvaran i robottruckarna utbyta data med företagets WMS- eller ERP-system. De kommunicerande enheterna kan då hantera inkommande ordrar, tilldela ruttoptimerade uppdrag och styra trafiken.
I april förra året lanserade Linde de första robottruckarna och nu utökar man utbudet med två nya modeller. Låglyftaren Linde T-Matic har en lyftkapacitet på 3 ton och förlängda gafflar vilket möjliggör transport av två pallar samtidigt. Motviktsstaplaren Linde T-Matic AC transporterar i sin tur lastbärare och är skapad för att plocka laster från Pick & Drop-stationer som inte går att komma åt med en traditionell stödbenstruck. Den kan hantera laster upp till 1,2 ton. Det nuvarande sortimentet täcker en stor del av de vanligast förekommande uppgifterna på ett lager.
I dagsläget används robottruckarna framförallt för att transportera pallar och vagnar, oftast mellan lager och produktionsanläggningar. Truckarna har blivit särskilt populära vid materialförsörjning och i samband med lastning och lossning av lastbilar. Kunderna som använder robottruckarna återfinns inom en rad olika branscher; allt från fordonsteknik och kemikalier till livsmedelsföretag och tredjepartslogistiker. Antalet automatiserade truckar per anläggning varierar mellan ett fåtal upp till flottor om 20 – 30 truckar. Robottruckarna används vanligtvis tillsammans med manuellt styrda truckar vilket ger mixade flottor som interagerar med varandra.
Linde Material Handling, som ingår i Kion Group, räknas till en av världens ledande tillverkare av motvikts- och lagertruckar och är marknadsledare i Europa. Linde kan dessutom erbjuda sitt kunnande inom elektriska drivsystem efter decennier av utveckling och tillverkning, till kunder för olika användningsområden. Som ett internationellt företag, finns Linde Material Handling verksamt med nio produktions- och monteringsfabriker runt om i världen, och har ett globalt sälj- och servicenätverk, med kontor i mer än 100 länder. Under räkenskapsåret hade Linde Material Handling cirka 13 900 anställda världen över och redovisade en omsättning på motsvarande cirka 29 miljarder kronor (3,077 miljarder euro).